nahoru

Na náměstí děsný těsno

Andrej Halada 14. dubna 2006 • 09:54

Radní Prahy 1 tento týden schválili tři principy, podle kterých by se měla řídit přestavba Václavského náměstí. Jsou to: 1. přesun severojižní magistrály za Národní muzeum, 2. propojení Vinohradské třídy s náměstím tramvajemi, 3. přesun parkovacích míst na náměstí do podzemních garáží. Přestavba by se také měla řídit vítězným návrhem loňské soutěže (autor Jakub Cigler). Návrh ovšem počítá s tím, že tramvaje budou jezdit až dolů na Můstek...

, a i když na náměstí nebude žádné parkovací místo, silnice, po níž budou jezdit auta (i když patrně jen ty zásobovací), nezmizí.
Teorie je jedna věc, realita druhá. Zrušit magistrálu před Muzeem lze, auta jedoucí ze severu budou před Státní operou svedena vlevo (magistrála se tím zúží na polovinu) a za Muzeem v Anglické se zase vrátí do současného směru. Toto řešení ovšem předpokládá, že bude dokončen celý vnější pražský okruh. Zácpy u Muzea budou nicméně i tak na denním pořádku - je to prostě centrum města. Nestálo by tedy za to uvažovat už o úplném zrušení obou tříproudých komunikací mezi Florencí a I. P. Pavlova? Oživilo by se tím i místo před Hlavním nádražím.
Tramvaje zpět na náměstí, a to dokonce po celé jeho délce… Vjezd tramvají na náměstí u Muzea bude v prvé řadě znamenat, že koleje se zde budou s „půlmagistrálou“ křížit. Dovedete si představit, co se bude v tomto bodě dít, jak se tu zpomalí provoz? Řešením by bylo pouze svedení aut do tunelu nad Muzeem, a to bude technicky složitá a nákladná úprava.
Jestliže by s provozem tramvají v horní půlce náměstí neměl být větší problém (následné svedení do Vodičkovy a Jindřišské je logické), otazníky vyvolávají koleje v dolní půlce. Budou tu tramvaje končit, udělají smyčku, anebo vjedou na Příkopy nebo do ulice 28. října? A co se pak stane se zdejší pěší zónou? Všude, kde jezdí tramvaje, jsou chodci v ohrožení, takovému místu se vyhnou, stane se z něho dříve či později dopravní, nikoli pěší prostor. Současné dobře řešené korzo v samém centru města bude ztraceno. Byla by to škoda a stále mi nejsou jasné důvody, proč vlastně vrátit tramvaje na Můstek.
Parkování pod povrchem náměstí. Je to hezká myšlenka, ale do těchto míst se musí auta také nějak dostat. Kde přesně budou vjezdy? Kolik jich bude? A pro koho vlastně tahle místa budou? Pro auta hotelových hostí, pro zaměstnance místních firem, pro taxíky a zásobování? V současnosti se vejde na spodní půlku náměstí tak málo aut, že vybudování velkých parkovacích míst pod povrchem by provoz vlastně ještě zvětšilo. Taxíky a zásobování budou stejně vždycky hledat místo na povrchu a pokud bude zachována silnice vedle tramvajového pruhu, jak je to patrné z Ciglerova návrhu, půjde vlastně jen o úpravu současného stavu.
Ale abych si tu nehrál na chytrého, který ví, jak na to. Nevím. Václavské náměstí je extrémně koncetrovaný a nevelký prostor, na kterém se střetávají zájmy mnoha skupin. Jsou tu lidé jdoucí do práce, lidé nakupující v obchodech, turisté jen tak okukující, obchody vyžadující zásobování, lidé dožadující se hromadné dopravy. Jsou tu i majitelé domů. Nechtěl bych být v kůži těch, kteří budou ony základní teze uvádět v život, protože budou v palbě ze všech stran. Vždycky se najde skupina, která bude prosazovat své hledisko, vždycky bude někdo muset ustupovat. I proto bude stávající situace asi přetrvávat.

Andrej Halada