Půvab sprejerství Stanislava G.

Po internetu kolují stovky, možná tisíce upravených billboardových obrázků Stanislava Grosse. Je to jednoduché, vytvořit si vlastní Standův billboard – jen kliknete a něco napíšete. V Reflexu jsme pár takových variant teď ve čtvrtek taky zveřejnili. Mám ale dojem, že patří k těm méně povedeným. Proč?


Určitě to bude tou lehkostí, s níž můžete ono nezapomenutelné heslo MYSLÍM TO UPŘÍMNĚ nahradit jiným. Jen málokdo je skutečně tak talentovaný, resp. vtipný a lapidární zároveň, že se mu podaří nalézt či vymyslet něco na úrovni - většinu pisatelů napadají spíš prostoduchosti, rádoby vtipné říkačky, někdy i vulgarity. Typický internetový fenomén, v němž na devět banalit připadá jedna věc, která má svou hodnotu, zajímavost, originalitu.
To sprejeři, kteří se vydávají přímo do terénu a přepisují skutečné billboardy, musí být mnohem vynalézavější. Mají méně času i méně prostoru. Něco je to stojí. A jejich výsledky také bývají vtipnější. Kupříkladu jsem viděl docela pěkný billboard: JSEM ASOCIÁLNÍ DEMOKRAT. Stačí přidat jediné písmeno a má to svůj půvab i vtip. Také jsem viděl billboard se shodným textem, jako byl zveřejněn v Reflexu: JSEM HOVADO. V podstatě je to ona vulgarita, jenže ten billboard byl absolutně trefný – sprejer si totiž dal práci s tím, že nejprve bílou barvou vybělil místo, kde byl nápis „sociální demokrat“, a pak černým sprejem jen připsal ono slovo. Snažil se přitom udržet velikost písma a jeho typ. Nesmírně úderné, zvláště, když to na vás vybafne kdesi u hotelu S.E.N. na silnici do Benešova.
Myslím, že v soutěži o nejlepší Standovo upravené heslo by měl být vysoce hodnocen ten, kdo dokáže vytvořit z minima maximum. Zachovat co nejvíce ze Standových slov, písmen, a přitom vytvořit nový slogan. Právě to omezení totiž člověka nutí být kreativní, namáhat mozek a ostrovtip. Co třeba nápis typu: NEMYSLÍM. UPŘÍMNĚ.