Kam odchází Václav Havel

Kam odchází Václav Havel

Kam odchází Václav Havel

Jaká je nejnovější hra Václava Havla Odcházení? Nijaká, stručně řečeno. Tohle není zrovna ten pravý prostor na divadelní recenzi, navíc ta by se měla týkat inscenace a ne knižně vydané hry, ale tady opravdu nejde o divadlo. Odcházení je především text, který ukazuje bývalého prezidenta jako muže, jehož obě kariéry, dramatická i politická, skončily.


Odcházení v knižní podobě vydal jako přílohu týdeník Respekt, spolu s několika zdvořilými texty, které hru hodnotí jako pronikavou zprávu o politice. Opravdu je to třeba brát především jako zdvořilost. Václav Havel asi nikdy nebyl dechberoucí dramatik, i jeho podařené hry připomínají spíš hodinový strojek, jakýsi orloj, kde se v mechanickém rytmu objevují postavy, opakující v různých variantách svoji jednu repliku. Ale dokázaly být přesné, výstižné a zábavné. O Odcházení neplatí ani jedno. Bývalý kancléř Rieger balí, stěhuje se ze své rezidence, a kromě přítelkyně, dcery a tajemníka, kteří ho opečovávají, manipulují či peskují, občas na scénu zabloudí někdo z bývalých politický přátel, případně konkurentů.
O politice se tu nedozvíte nic, kromě sdělení, že všichni politici říkají v podstatě totéž a používají prázdné fráze. Což je ovšem banalita, kvůli které asi nestojí za to psát hru. A jako divadelní kus to také nijak překvapivé není. Doby, kdy absurdní drama vzrušovalo diváky a bylo pro ně srozumitelné, jsou pryč už skoro čtyřicet let a jediný vtip, kdy se figury na jevišti občas zastaví a autorův hlas komentuje shůry, proč tu scénu napsal zrovna takhle, působí spíš jako důkaz Havlovy bezradné sebezahleděnosti. Ještě tu divák intelektuál zachytí odkazy na Višňový sad a Krále Leara. No, řekl bych spíš, že nezachytí, jsou příliš nenápadné. Snad jen kácení sadu kdesi za scénou mu může být podezřelé, stejně jako postava s podivným jménem Jepichodov. Jenže i pokud tuhle křížovku nerozluští, nic se neděje. V tajence stejně není napsáno nic, co by stálo za pozornost.
Jistě, stárnoucí velcí duchové mívají problém odhadnout, kdy už neříkají nic pozoruhodného a je rozumnější už jen moudře mlčet. A jestliže jako politik odchází Václav Havel právě včas, Odcházení naznačuje, že jako dramatik odešel pravděpodobně už dávno.