Moderní žena? Koblihy, sex, kosmetika

Moderní emancipovaná žena je záhadná bytost, jejíž duchovní obzor se pohybuje výhradně v neměnném trojúhelníku – móda, vaření, vztahy. Připadá vám to jako nesmysl? Mně také, ale přesně takhle ji popisuje nejnovější ženský magazín Ona Dnes.


Je to lehce nekolegiální, ale nedá mi to. Samozřejmě že hloupých ženských magazínů, kde není nic než kosmetika a trocha aplikované sexuální výchovy doplněné recepty, je spousta, ale projekt pondělní přílohy MF Dnes pro ženy se přece jen v mnohém liší. Především v ambicích. Téměř výhradně ženská redakce je složená z lidí, které nepodezírám ani z hlouposti, ani neprofesionality, ani nevzdělanosti. Mezi spolupracovnice navíc patří širší okruh dam, které samy sebe definují jako feministky (Sommerová, Obermannová, Marksová – Tominová), ale protože to pořád u nás nezní zrovna nejlépe, dá se o nich říct, že jim prostě záleží na ženském sebevědomí. A konečně je tu reklamní slogan: Magazín pro ženy, kterým nestačí ženské časopisy. Výsledek?
Po třech číslech je opravdu tristní. Pořád stejné schéma. Recepty, móda, recepty, kosmetika, zdraví, vztahy, byt a horoskop. Rozhovor s inteligentní ženou? To ano, ale zase o stokrát slyšených nicotnostech. Fejeton chytrých dam? Ano, ale na pořád stejné téma: ženy jsou pošlapávány a muži se musí polepšit. Proč to tak je?
Možná proto, že ten halasný slogan, je opravdu jen slogan. Ženy kupují časopisy a vydavateli nejde o nic jiného, než jim v tvrdé konkurenci prodat pořád to samé zboží pro domácí puťky, tentokrát v módním feministickém obalu.
Druhá možnost. Autorky ve skutečnosti tyhle věci zase tak moc nezajímají a čtou si Respekt a Prousta. Ale v rámci osvěty se sníží k receptům a kosmetice, aby mohly vzdělávat v aplikovaném feminismu širší vrstvy.
Ta nejhorší, třetí možnost: tohle opravdu je obraz moderní ženy. Sejdou se emancipované, sebevědomé a vzdělané dámy a vyrobí – naleštěný slepičinec, obsahem nerozlišitelný od těch ostatních, kterých se po mediálním dvorku válí desítky.
Jistě, jsem muž, tak nemám co kafrat do ženského magazínu. Ale opravdu by mě zajímalo, z čistě osobních důvodů, jestli tohle je skutečně věrný obraz duše a zájmů moderní ženy. Sbor sebevědomých (feministek) mi tvrdí, že ta diagnóza zní: ženu zajímá výhradně domácnost, šálky a podšálky, kabátky, koblihy, krémy a rtěnky. Sem tam možná flirt a hezká dovolená. A největším intelektuálním výkonem je, když si stěžuje, jak ji její partner (ne)doceňuje a (ne)přehlíží. Tak tohle bych si netroufnul říct ani v nejtemnějším záchvatu mysogynství.