nahoru

Temelín na Labi. Opravdu, páni ministři?

TOMÁŠ FEŘTEK13. dubna 2004 • 05:35

Tenhle týden bude rozhodovat česká vláda o tom, jestli postavíme nebo nepostavíme u Děčína jezy na Labi. Spor o dva plavební stupně, které by zvedly hladinu tak, aby umožnily celoročně plout po Labi nákladním lodím, se vede od počátku devadesátých let. Celou tu dobu, co sleduji argumenty obou stran, je jejich nepoměr až zarážející. Pro stavbu existují prakticky jen dva. Pokud jezy postavíme, bude mít několik rejdařských firem snadnější život. Do Hřenska pravděpodobně doplují i v suchém létě. Druhý argument už není příliš věcný – existuje u nás velké množství politiků, kteří si tuhle stavbu – odhadem za deset miliard – velmi přejí. Tak moc si ji přejí, že se kvůli ní pokoušejí měnit zákony.


Proti jezům mluví to, že vytížení lodní dopravy na téhle trase rok od roku klesá bez ohledu na sucho. V roce 1991, kdy bylo jen 91 „splavných“ dnů s ponorem více než 140 cm, bylo přepraveno 5,9 mil. tun, kdežto v roce 1997, kdy bylo splavných 230 dnů, bylo přepraveno pouze 1,7mil. tun. Navíc těsně vedle řeky vede mezinárodní trať, která náklady, jež jedou po řece, zvládne bez problémů aniž by bylo třeba cokoli stavět, navíc zboží není třeba pro další přepravu překládat. A konečně poslední dva argumenty – Labe není celoročně splavné i na německé straně a je zatím zcela nejasné, jestli Němci počítají s prohloubením koryta na požadovaných 160 centimetrů. Bez toho by byly naše jezy čirá absurdita a vyhozené peníze. A konečně, opravdu jde o chráněné území, kde jsou ze zákona podobné velké stavby vyloučeny. Kaňon Labe mezi Děčínem a Hřenskem je dnes prakticky jediný kus neregulované velké řeky u nás.
Výsledek? Ač jsem pro aktivní státní politiku zaměstnanosti, nepřipadá mi úměrné zaplatit za několik desítek nejistých pracovních míst u rejdařských společností deset miliard. Druhý argument – totiž, že politici mají zálusk na drobky, které odpadnou od bohatého stolu při každé takhle velké stavbě – se mi používat nechce. Důkazy pro to zatím žádné nejsou. Přesto bude o stavbě jezů jednat vláda a jejich schválení je velmi pravděpodobné. Rozumí tomu někdo?

TOMÁŠ FEŘTEK


Kurzy měn
25,810
22,760
28,650
Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější