30. říjen 2001

Uvažoval jsem o tom, jak účinná je reklama. Vzpomínám si, jak mi jednou vyprávěl přítel, který pracuje v branži, o velké reklamní akci Redbox.
Vzpomínáte? Asi před dvěma lety se před billboardy a plakáty s reklamou na počítač, ke kterému dostanete internetové připojení zdarma, skoro nedalo utéct. Celká kampaň stála prý desítky milionů a těch počítačů se pak - podle toho, co si vybavuji z vyprávění svého přítele - prodaly desítky, maximálně stovky kusů. Přesto o půl hodiny později přítel nad třetí dvoudeci sebevědomě tvrdil, že s dostatečně velkou reklamou lze prodat všechno.
Kde se v lidech od reklamy bere ta neochvějná jistota, že reklama je nejdůležitější a téměř samospasitelná?
Pokud si vzpomínám, pak Ogilvy, velký mág reklamy, ve své knížce tvrdí, že pokud chcete porazit konkurenci, musíte mít zaprvé lepší výrobek a až zadruhé lepší reklamu. Vzpomněl jsem si na to ve chvíli, kdy jsem - už asi posté - viděl v televizi reklamu na www stránku www.jdemenapivo.cz. Nedovedu si ani představit, jaký rozpočet musela tahle kampaň mít, ale sám na sobě pozoruji její výsledky. Nebyl jsem na té stránce ani jednou, dokonce si nejsem jistý, jestli jsem její adresu napsal správně. Jaký má tedy celá ta akce přínos - kromě toho, že si na ni musím připlácet v každém půllitru?