Peníze nejsou všechno

Peníze nejsou všechno

Peníze nejsou všechno

Politika a peníze, to je nerozlučná dvojice. Politici potřebují peníze na volební kampaň, sponzoři si zase vybírají politiky, kteří díky svému programu prosadí jejich zájmy. Vidíme to v Americe a na podzim to bude i u nás v senátních volbách.


A navíc ty náklady. Vždyť na politickou reklamu se letos v USA díky prezidentským volbám vynaloží suma zhruba pět miliard dolarů.
Jenže podle studií amerického ekonoma Stevena Levitta se síla peněz přeceňuje. Volby v USA nevyhrávají zdaleka ti, kteří mají nejvíce peněz. Proto se třeba nikdy nestal prezidentem, a dokonce ani oficiálním stranickým kandidátem milionář a propagátor rovné daně Steve Forbes, který si velkou část kampaně financoval sám. Jenže peníze samy o sobě nestačí – například zdvojnásobením svých výdajů na předvolební kampaň kandidát do amerického Kongresu získá v průměru jen o jedno procento hlasů navíc.
To ale neznamená, že kandidáti pak nedostanou ve volbách od různých mecenášů značné sumy peněz a že nikdy nevyhraje ten „bohatší“. Jenže sponzoři dávají přednost politikům, kteří mají dopředu zajištěnu co největší podporu veřejného mínění. Pak teprve většinou posílají peníze. Firemní sponzoři si totiž u politiků chtějí zajistit vliv, a to pochopitelně u těch, kteří pravděpodobně vyhrají. Sázejí prostě na jistého koně.
Zajímavé je, že je to většinou navíc vyjde jen na pár babek. Přes neustálé stížnosti veřejnosti na vysoké výdaje se totiž na volební reklamu ve skutečnosti neutratí tak moc peněz, jak si lidé myslí. Na americké parlamentní volby prý průměrně padne miliarda dolarů ročně. Tedy o něco méně, než kolik utratí Američané za rok za žvýkačky. V Česku je to podle údajů o financování politických stran při přepočtu na obyvatele ještě méně.



PROČ A JAK MARKA HUDEMY: PENÍZE NEJSOU VŠECHNO - aktuálně v Reflexu č. 13/2008


Jedna ze studií Levitta o vlivu financí na výsledky voleb je zde. Ke stejnému tématu je zajímavý i článek od autorů Stephena Ansolabehera, Johna M. de Figueireda, Jamese M. Snydera Proč je v americké politice tak málo peněz?, kteří nabízejí i další možná vysvětlení vztahu sponzorů a politiků.