Policejní pohádky pod rouškou aneb Jak ze sebe strážci zákona dělají úplné voly

Policie ČR a jejich mazané PR oddělení se rozhodly na svém youtubovém kanálu spustit pořad pro děti s názvem „Policejní pohádky pod rouškou“. Inu proč ne, tvorba obsahu pro děti by v době koronavirové krize měla být prioritou každého úřadu ČR. I hasiči mají své pohádky, ale je třeba poznamenat, že například Nejvyšší kontrolní úřad nebo Úřad práce v této disciplíně výrazně zaostávají. A teď vážně: Je nějaký důvod, proč by Policie ČR neměla tvořit vlastní pohádky? Ano – ten, že to neumějí.

Je naprosto jasné, o co se policejní pohádky snaží. Vnuknout dětem mravní hodnoty, vytvořit respekt a úctu ke strážcům zákona již od útlého dětství a jednoduše šířit pozitivní obraz policie. Jde v podstatě o formu lehké indoktrinace. Předávají ale policejní pohádky ty správné signály? Podívejme se na ně zblízka.

První pohádka (viz video nad článkem) začíná poměrně nevinně popisem až příliš přátelského vztahu policisty Jardy a jeho služebního auta. Jarda se o auto láskyplně stará sám, dokonce ho parkuje před svým domem a nesvěří ho ani policejním technikům. Aby taky ne, když už si díky němu vysloužil několik povýšení, jak příběh uvádí. Když se Jarda projíždí se svým autem ulicemi města, auto najednou samo odbočí doleva a veze Jardu bůhví kam. Jarda je s tím v pohodě, protože na základě zkušeností už zná, že když ho auto samo někam veze, „znamená to nějakou akci“.

Auto ho doveze na benzinovou pumpu, kterou právě vykrádají dva ozbrojení lupiči. Jardovi to ale nedojde. Myslí si, že auto chce jen natankovat a tak zastaví u stojanu a dotankuje nádrž. Když Jarda vejde dovnitř, konečně najde lupiče, tasí bouchačku a zahuláká „jménem zákona, stůjte“. Lupiči ani nezaváhají, přeskočí pult a začnou utíkat zadním vchodem. Jarda vystřelí varovné výstřely, které nikoho nezajímají. Lupiči se naopak rozhodnou Jardu ještě víc „poškádlit“ a místo do svého auta naskočí do Jardova policejního. Jardovo superauto pak samozřejmě lupiče uzamkne uvnitř a odveze je k policejní stanici, kde jsou posléze zadrženi. Jarda si tím vyslouží další povýšení a kolegové mu auto závidí, tím pohádka končí.

Možná jste v české verzi policejního Knight Ridera spatřili několik problémů. Jaké ponaučení si z tohoto příběhu asi děti odnesou? Lze spatřit hrstku pozitivních, řekněme záměrných ponaučení. Například to, že Jarda dodržuje rychlostní limit 50 km/h ve městě a hlídá, aby ostatní řidiči limit nepřekračovali. To je sice fajn, ale co ostatní ponaučení a lekce?

1)      Jarda má výjimečné auto, jeho kolegové mají smůlu.

2)      Jarda auto nesvěřuje policejním technikům – nejspíš by něco posrali.

3)      Jarda nemá kontrolu nad svým autem, to si jede, kam chce (ale dobře, dejme tomu, že Jardova důvěra vůči autu je zasloužená).

4)      Jarda nechápe, když se mu auto snaží něco sdělit tím, že ho doveze na místo právě probíhajícího ozbrojeného přepadení.

5)      Výzvu policisty lze ignorovat a začít utíkat.

6)      Jarda nevolá posily.

7)      Varovné výstřely jsou pro srandu králíkům.

8)      Ukrást policejní auto je možnost.

9)      Jarda bývá pravidelně povýšen za zásluhy svého auta, nikoliv své.

10)   Ostatní policisté Jardovi auto závidí.

Nelze než doufat, že předškoláci a mladší školáci, pro které je kniha určená, tyto nepochopitelně zahrnuté informace nevnímají a z příběhu si odnesou pouze tu pozitivní zprávu.

Druhá pohádka naopak obsahuje společenské interakce, které děti nižšího věku nemohly pochopit. V jedné konverzaci dokonce proběhne lehký flirt. Policista v tomto příběhu jedná sice zvláštně, alespoň je ale schopnější než Jarda a zločince dopadne sám. Zločinec, který se pokouší krást v obchodě tím, že zboží schovává do kapes či tašek jiných zákazníků, je popsán jako černočerný čert, který nikdy předtím nepracoval a při vykonávání trestu nucených prací je třeba ho často kontrolovat, aby se neflákal. To si vyložte po svém, neboť já si ani netroufám.

Nechci soudit celou knihu Policejní pohádky na základě pouhých dvou příběhů, ale pokud je celá kniha napsána podle stejného receptu, bude to se všemi příběhy podobné. Youtubový playlist „Policejní pohádky pod rouškou“ obsahuje 4 položky. Pohádku o Jardovi, pohádku o „čertovi“ a dvě smazaná videa, o nichž lze usuzovat, že byla shledána nevhodnými. Dvě momentálně přístupné pohádky tedy nejspíše představují výběr toho lepšího.

Druhý díl Policejních pohádek pod rouškou můžete shlédnout zde:

Policie ČR: Policejní pohádky pod rouškou díl 2. • Youtube @Policie ČR