Video placeholde

Marie Terezie se pro lásku postavila Evropě, jako první chtěla skloubit rodinu a kariéru, říká Zlatníková

Životní příběh Marie Terezie, který jsme mohli vidět v České televizi, je koprodukční minisérií režiséra Roberta Dornhelma, na jejíž výrobě se podílelo Česko, Rakousko, Slovensko a Maďarsko. Autorkou scénáře je novinářka a scénáristka Mirka Zlatníková, která otevřeně říká, že chce upozorňovat na velké ženské příběhy.

„Máme velmi silnou potřebu točit o mužských hrdinech v naší historii. Známe mnoho zpracování Mistra Jana Husa, Karla IV., obou Masaryků…, ale z žen nadšeni nejsme,“ vysvětluje Mirka Zlatníková.

Marie Terezie byla posedlá kontrolou informací, které o ní vycházely do světa. V podstatě neexistuje žádný životopis, který by neprošel její přísnou cenzurou. Dokonce si je údajně nechávala psát na míru. Informace o takovém člověku se hledají těžko. A tak nakonec Mirka Zlatníková zvolila cestu fabulace, kdy si musela části příběhů z toho, co se odehrávalo v osobním životě a za zdmi paláce, domýšlet.

Přesto, že se jedná o divácky jeden z nejúspěšnějších projektů České televize poslední doby, pokračování, tedy pátý a šestý díl, jsou spíše nejisté. Napsané již však jsou. Ale že je napsaný scénář, ještě nic neznamená, vysvětluje Mirka Zlatníková v rozhovoru. Navíc také potvrzuje, že je scénáristika jednou z nejhůře placených filmových profesí u nás. I když se situace údajně zlepšuje. „Představa, že sedím doma, mám nějaké obrovské pnutí, napíšu scénář a potom ho jdu nabízet… to už u nás skoro neexistuje,“ říká Zlatníková. Scénáře se dnes píší na zakázku. A to, co se do nich případně nevejde, může autor rozpracovat například v knize. Stejně jako tomu bylo v tomto případě u knihy Marie Terezie Miluj a panuj, jejíž autorkou není nikdo jiný než právě Mirka Zlatníková.

Měla Marie Terezie nějaké tajemství? Proč se vyměnila herečka v hlavní roli? Jaká byla Marie Terezie matka? A co si s zní můžou vzít dnešní matky? Jde skloubit kariéra s mateřstvím?