Peter Vesterbacka stál u vzniku celosvětově populární mobilní hry Angry Birds, časopis Time ho zařadil do žebříčku sta nejvýznamnějších osobností za rok 2011

Peter Vesterbacka stál u vzniku celosvětově populární mobilní hry Angry Birds, časopis Time ho zařadil do žebříčku sta nejvýznamnějších osobností za rok 2011 Zdroj: Profimedia.cz

Peter Vesterbacka
Peter Vesterbacka a jeho vizionářský projekt: podmořský tunel, jenž by v budoucnu měl spojovat finské hlavní město Helsinky s estonským Tallinnem
2
Fotogalerie

Čilý Fin. Co spojuje herní megahit Angry Bids, finskou florbalovou ligu a tunel mezi Helsinkami a Talinnem?

Je sice méně známý než Elon Musk, ale podobně ambiciózní. Vizionář a investor z Finska, mimo jiné otec celosvětově populární mobilní hry Angry Birds Peter Vesterbacka (54) momentálně plánuje propojit dvě hlavní města, finské Helsinky a estonský Tallinn, v jednu metropolitní oblast. Chce toho docílit sto kilometrů dlouhým podmořským tunelem – uprostřed s uměle vybudovaným ostrovem. A nejen to.

Potkali jsme se v Helsinkách, poznali byste ho hned. Vytahaná červená mikina, zmačkané džíny a sportovní tenisky. Kariérní začátky rodáka ze západofinského města Rovi, vzdáleného jen deset kilometrů od Botnického zálivu, byly stejně nenápadné jako jeho pečlivě budovaný nonšalantní outfit se všudypřítomnou červenou mikinou – studia marketingu na Åbo Akademi University ve městě Turku nedokončil a místo toho začal pracovat pro Hewlett-Packard.

Králové kapustového světa

V rámci práce pro nadnárodní technologický kolos Hewlett-Packard se Vesterbacka v Helsinkách podílel na organizování každo­roční soutěže ve vyvíjení mobilních her. Ročník soutěže v roce 2003 ovládla trojice studentů Helsinské technické univerzity Niklas Hed, Jarno Väkeväinen a Kim Dikert s hrou nesoucí název Král kapustového světa. Trio následně na radu jejich mentora Vesterbacky – „dělejte, co milujete“ – založilo firmu Rovio Entertainment, která se soustředila právě na vyvíjení her.

Mentor trojice vývojářů se posléze přes několik menších firem – například přes přední světovou mobilní komunitní síť MobileMonday, jednu z největších ­start­upových konferencí na světě, Slush, a další – stal v Roviu marketingovým i výkonným ředitelem.

Po několika letech vydala společnost v prosinci 2009 první verzi své dvaapadesáté hry, Angry Birds. „Jeli jsme domů na Vánoce a Niklas ukázal hru své mamince – vždycky jí ukazoval hry, které vyvíjel,“ vypráví po letech Vesterbacka historku Niklase Heda, jednoho z vývojářů dnes kultovní hry. „Jeho maminka ji začala hrát a on nedostal mobil zpátky do konce Vánoc. Tehdy, v roce 2009, nebylo normální, aby maminky hrály hry na mobilu. A právě tehdy jsme si uvědomili, že by se mohlo jednat o něco velkého.“

Hra, v níž ptačí parta bojuje se zlými zelenými prasaty – postavy prasat byly před třinácti lety vybrány cíleně, svět totiž tehdy sužovala prasečí chřipka –, jako kdyby symbolizovala Vesterbackovy bezbřehé vize. Z Angry Birds se nejprve v únoru 2010 stalo nejprodávanější freemium (kombinace slov free a premium, v nichž je základní část služeb zadarmo, ale další funkce už jsou zpoplatněny; pozn. red.) aplikace na britském App Storu, aby o několik týdnů později ovládly první místo i na tom americkém, kde zůstaly do října 2010. V té době budoucí úspěch finského herního hitu začali experti přirovnávat k ikonám zábavního průmyslu – k disneyovskému Mickeymu Mousovi či k Super Mariovi od japonské společnosti Nintendo. Herní megahit globálního dosahu byl na světě.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!