Ne, to není příklad z písemky pro šesté třídy základních škol. To je zadání úlohy státní maturity z matematiky. Její podstatou je za x dosadit jedničku a dvojku a vypočítat y. Tedy dvě děleno jednou a dvě děleno dvěma. Kolik to asi je? Vědí to maturanti?

Ne, to není příklad z písemky pro šesté třídy základních škol. To je zadání úlohy státní maturity z matematiky. Její podstatou je za x dosadit jedničku a dvojku a vypočítat y. Tedy dvě děleno jednou a dvě děleno dvěma. Kolik to asi je? Vědí to maturanti? Zdroj: Stanislav Krupař

Bordel kolem státních maturit pokračuje. Politici berou studenty jako rukojmí

Je až neuvěřitelné, co všechno se už kolem státních maturit za posledních deset let odehrálo. A bordel, který způsobili politici, pokračuje dál. Poslankyně a poslanci totiž nestihli vyřešit před prázdninami, z čeho se vlastně bude maturovat příští rok. Například zda zkouška z cizího jazyka bude povinná za rok či za dva.

Politici snad netuší, že student chodí na střední školu či učiliště několik let? Že výuka probíhá podle nějakých osnov? Že k určitým věcem se dospěje postupně a že podle nich jsou pak studenti schopni maturitní zkoušku skládat či nikoli? Politici si berou studenty, rodiče i školy jako rukojmí, jen aby ukojili své choutky.

 

Například diskuse o skládání státní maturity z cizího jazyka je absolutně nesmyslná. O čem to vlastně chtějí v Poslanecké sněmovně hlasovat? Jak lze vůbec o něčem takovém téměř 22 let od listopadové revoluce rozhodovat? Vždyť svět je dávno propojený, otevřený, pracovní trhy a hranice v Evropě volné, cizí jazyky mají být proto (vedle češtiny a matematiky) jedním z pilířů všech stupňů škol. Otázkou pouze je, k jaké úrovni zvládání jazyka jsou kde schopni dospět a podle toho studenty hodnotit.

 

Diskuse se totiž ve skutečnosti nevede o tom, jak a z čeho dělat maturitní zkoušky, ale podstatou je, že se hned při první státní maturitě letos ukázalo, že nastavená pravidla nejsou schopni mnozí studenti splnit. Celá čtvrtina studentů vyhořela. Rozdíly mezi kvalitou jednotlivých škol jsou obrovské a budou se dále zvětšovat. Jakási finta se státní maturitou to nezmění.

 

 

Některým politikům zjevně nedochází, že mít stejnou maturitu pro studenty gymnázií a střednou odbornou školu, je neudržitelné. Nepůjde to. Výsledkem za pár let nakonec bude, že pro studenty z lepšího gymnázia budou maturity brnkačkou, zatímco pro nastávajícího zedníka i při té lehčí variantě noční můrou.

 

Ostatně myšlenka, že naprostá většina národa m á mít státní maturitu a pak třeba i vysokou školu, je scestná. Vede to k tomu, že budeme mít desítky tisíc politologů, sociologů, právníků a magistrů umění kultury, ale to nám se zvýšením konkurenceschopnosti nepomůže. Navíc k čemu potřebuje maturitu dobrý instalatér, kominík či kuchař? Snad bude lépe vykonávat své řemeslo? Ani omylem.

 

 

Vzdělaná společnost je samozřejmě základem úspěchu, ale nic se nesmí přehánět. Státní maturity se však změnily v sociální inženýrství. Podle něj mají mít všichni stejné či alespoň podobné znalosti a schopnosti. To je nesmysl. Nikdy se to nestane. Každý má studovat školu, na kterou má intelektuálně a finančně. Cpát všechny do jednoho pytle pomocí státních maturit chytřejší společnost nevytvoří. Ostatně vidíme to dobře už dnes…