Papa v Brně: Naděje

Papa v Brně: Naděje Zdroj: Stanislav Krupař

Sociální demokracie chce regulovat evropský kapitalismus

Jiří Dienstbier ml. má být odstaven od vyjednávání s ODS, papeži Benediktu XVI. se nelíbí, že je český národ světský a přímá volba předsedy ČSSD je snadněji manipulovatelná než volba sjezdem.

V pražské ČSSD zuří vnitřní boj. Dienstbier ml. má být vyloučen z vyjednávací skupiny, protože je proti koalici s ODS. Problém je přitom trojí: za prvé, stejné stanovisko zastává i statutární místopředseda Sobotka (jen se mu nepodařilo ho na zasedání Ústředního výkonného výboru prosadit), za druhé, pokud Dienstbier sežene ještě dva sociálně demokratické zastupitele, ztratí plánovaná koalice ČSSD - ODS v zastupitelstvu většinu. A za třetí a především, ten návrh je rozumný, a to i z hlediska ČSSD. Strana se zbytečně zaplete s pražskou ODS, která se nebude muset nijak podstatně transformovat, a s ní ponese následky za čtyři roky. Někdy se vyplácí krotit vlastní nezažranost.

 

Na sociálně demokratickém ÚVV neprošel rovněž, i když těsně, návrh na přímou volbu předsedy strany (oficiálně se jen odkládá, a to z technických důvodů). Podporovali jej oba hlavní soupeři o funkci, Sobotka i Hašek. Jsem přesvědčený, že při dnešním bídném stavu členských základen ve stranách jako je ČSSD či ODS, je přímá volba ještě daleko snadněji manipulovatelná než volba sjezdem. Předseda by byl volitelný za pivo a polívku (technika už byla vyzkoušena na obou stranách). Všechno záleží od toho, aby lidé začali brát politiku vážně. A o to se musí postarat mj. i jejich volení zástupci.

 

V Ústí probíhá přátelskovražedný zápas mezi někdejším Paroubokovým koněm Petrem Bendou a Jaroslavem Foldynou, který není kůň Paroubkův nebo nikoho jiného, je neřiditelný, zkrátka mustang (možná by si nechal říci od Miloševiče, ale ten je bohužel už po smrti). Nicméně pokus svrhnout ho z čela děčínské organizace proběhl v nejlepších tradicích staré monarchie. Tehdy ( v roce 1848) tvořil v Říšském sněmu jedno ze státotvorných uskupení haličský místodržitel hrabě Franz Stadion a velká skupina negramotných rusínských sedláků. Když bylo třeba hlasovat pro, hrabě povstal a sedláci zvedli pracky. V Děčíně fungují podobně „pánové v oranžovém“. Podstatnou nevýhodou „děčínského uspořádání“ je, že hlasující (za guláš a pivo? Jistěže ne, z čirého idealismu) jsou gramotní, a proto pro ně byl možno vydat manuál jak hlasovat, který se dostal do rukou Právu. Hlasovací schůze prý skončila tak, že Foldynovi lidé ji rozpustili, Zatímco jeho odpůrci se sešli jinde a svrhli ho. Malíř Vyleťal, dej mu Pán Bůh věčnou slávu, by o tom mohl namalovat obraz s názvem „Hoj, v sociální demokracii, tam je veselo!“

 

 

Zatím není jasné, koho budou volit za předsedu ČSSD sociální demokraté. Zato je jasné, koho bude volit za předsedu ČSSD místopředseda Věcích veřejných Vít Bárta. Totiž Haška, který je „svěžím větrem“. Haškovi je to samozřejmě děsně nepříjemné a rozhořčeně se proti tomu ohradil.

 

Sociální demokracie a její braintrust zahájili zároveň „debatu o Evropě“. Jedním z témat je např. „regulace evropského kapitalismu“. Budou se oni zasazovat pp. Drulák, Rupnik a Bělohradský. Dali si velký úkol! Člověku se chce zeptal po stalinsku, kolik mají divizí. Hubou to zregulovat asi nepůjde.

 

Papež Benedikt XVI. se provinil proti českému národu, neboť ho drze obvinil, že se v něm rozmáhá světskost, protiklad víry. K tématu se ještě vrátím, protikladu mezi světskostí a vírou nerozumím. Nicméně pan Petráček se strašně mýlí, pokud si myslí, že u nás má islám menší šance než v zemích s živým katolicismem. U nás má šanci kdokoli, kdo přijde hlásat víru s pořádným bejkovcem v ruce, protože lidem je v podstatě všechno fuk, a nemají zábrany věřit čemukoli: to je podstata atheismu. Katolíci vědí, že jsou katolíci a ne muslimové, a že muslimové jsou něco naprosto jiného než katolíci, a že ten rozdíl je třeba držet za každou cenu. Člověk by se neměl nechat plést politikařením, i když je zahaleno do oparu multikulturality. Protestanti by to měli vědět ještě o něco víc.

 

 

Tomáš Halík mluví v LN celkem velmi trefně (až jsem se divil) o specifické formě české náboženskosti, které říká „něcismus - neurčitá víra v něco nad námi. Má mnoho podob. Od doma udělané náboženské koláže až po sekulární „havlovský humanismus“. To ovšem není žádné náboženství, to je kravina, zbývá dodat. Lépe řečeno „ohavnost před Hospodinem“. Dnes už se za to neupaluje.