Nejlepší přítel režisérů. Zemřel Terry Rawlings (86). Samotné jméno veřejnosti mnoho neřekne, zato filmy, které stříhal, viděl skoro každý (figurují i v top 20 nejlepších filmů historie, již jsme zveřejnili na reflex.cz). Vetřelec, Blade Runner, Yentl, bondovka Zlaté oko či legendární Ohnivé vozy, za něž byl nominován na Oscara, by bez jeho specifických „nůžek“ nikdy nevstoupily do dějin. Málokdo už také ví, že od roku 1995, kdy předsedal mezinárodní porotě na festivalu ve Varech, byl velkým fandou České republiky a do konce života s ní udržoval styky. Když před pěti lety přebíral cenu BAFTA za přínos, David Fincher o něm mluvil jako o básníku, alchymistovi a střihači se vzácným darem stát se nejlepším přítelem režisérů. Až jeho náhlá smrt ukázala, kolik jich měl.

Nejlepší přítel režisérů. Zemřel Terry Rawlings (86). Samotné jméno veřejnosti mnoho neřekne, zato filmy, které stříhal, viděl skoro každý (figurují i v top 20 nejlepších filmů historie, již jsme zveřejnili na reflex.cz). Vetřelec, Blade Runner, Yentl, bondovka Zlaté oko či legendární Ohnivé vozy, za něž byl nominován na Oscara, by bez jeho specifických „nůžek“ nikdy nevstoupily do dějin. Málokdo už také ví, že od roku 1995, kdy předsedal mezinárodní porotě na festivalu ve Varech, byl velkým fandou České republiky a do konce života s ní udržoval styky. Když před pěti lety přebíral cenu BAFTA za přínos, David Fincher o něm mluvil jako o básníku, alchymistovi a střihači se vzácným darem stát se nejlepším přítelem režisérů. Až jeho náhlá smrt ukázala, kolik jich měl. Zdroj: Archív

Aleš Brázdil – Trance. „Obraz s názvem Trance, ze stejnojmenné série obrazů, popisuje komunitní styl subkultury pocházející z devadesátých let. Přesmyčka slov trance/tranz mi posloužila jako odrazový můstek k vyjádření taneční psychedelicky-transcendentální kultury mladých lidi,“ popisuje vznik svého nového velkoformátového obrazu (185 × 220 cm) šestatřicetiletý malíř z líhně talentů před pěti lety zesnulého profesora AVU Zdeňka Berana, který je k vidění na skupinové výstavě Just Kids v Hale 17 v Holešovické tržnici v Praze.
Monument/um.cz. Jedna z nejzajímavějších českých hudebnic, čím dál větší/hlubší experimentátorka Lenka Dusilová, se noří do duše českých památek. Spolu s VJ Aeldrynem se chystají odehrát čtyři benefiční koncerty v oduševnělých, nádherných a zchátralých stavbách českých Sudet. Před hudebními akcemi čekejte přednášku ­Davida Vávry nebo jiného odborníka na architekturu. A i když se bude hudba linout hornovítkovským kostelem Navštívení Panny Marie nebo pobořenými zdmi hradu Hauenštejna až o prázdninách, web Monument/um.cz prostudujte už dnes. Ať není v červenci váš diář překvapen, že mu éterická Dusilenka unikla.
Nerozčilujte Boba! O tom, že na koncertech Boba Dylana není radno vytahovat mobilní telefony a fotit, se mluvilo i v souvislosti s jeho nedávnými třemi pražskými koncerty. Jak to může dopadnout, se přesvědčilo publikum ve Vídni jen o pár dní později. Písničkářský nestor, známý tím, že na koncertech prakticky nemluví, tu totiž po chvíli bez okolků zastavil a přerušil jeden z největších hitů Blowing In The Wind. A se slovy „Fotografujte anebo taky ne. My zas můžeme buď hrát, anebo pózovat...,“ se obrátil na jednoho z diváků, který porušil nepsané pravidlo. Co si dotyčný vybral, asi není třeba zdůrazňovat.
Ambiciózní projekt finišuje. Bohuslav Balcar vydal v Nakladatelství Resonance v edici Z Normandie přes Ardeny až k nám svazek Přešticko–Dolní Lukavice s podtitulem Konec války pro Rangers. Je to již sedmnáctý svazek této edice ze zamýšlených dvaceti. Autor se časově náročného projektu, na němž pracuje už několik let, zhostil se ctí a jeho kladem mj. je, že jako člen Jednoty tlumočníků a překladatelů ČR své publikace vybavuje i anglickým a německým souhrnem. O úloze americké armády při osvobozování našeho území se po listopadu 1989 objevilo více prací, založených ovšem především na obrazovém doprovodu. Ten v Balcarových pracích rovněž nechybí, jejich těžiště však spočívá v detailním vylíčení postupu amerických jednotek účastnících se závěrečného tažení v Evropě. Držme tedy autorovi palce, ať svůj výjimečný záměr dotáhne do zdárného konce ještě letos.
Streamovaný Spielberg? Už dlouho se ve filmových kruzích vede debata, zda by (nejen) do oscarové soutěže měly mít právo vstupovat i filmy streamovacích společností bez předchozí premiéry v kině. Za obhájce tradičního distribučního modelu byl přitom označován Steven Spielberg, ten se však nyní ozval deníku New York Times a vše uvedl na pravou míru. „Plátno, monitor – jediné, na čem mi opravdu záleží, je dobrý příběh. A k dobrým příběhům by měl mít přístup každý bez ohledu na formu,“ napsal s tím, že současně si přeje, aby lidé nepřestali chodit do kin a zážitek z filmu na plátně zůstal „relevantní součástí naší kultury“. Večeře s šéfem Net- flixu Tedem Sarandosem prý nic neznamenala, jeho výroky na adresu Netflixu byly dezinterpretovány a vyjednávání o pravidlech Oscarů se nezúčastní – má totiž lepší věci na práci. Třeba remake West Side Story, jejž právě točí v New Yorku. Schválně, kde bude mít premiéru.
10
Fotogalerie

Mixér

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!