Dílo týdne: Jan Mihaliček – Velký Pátek. Fotograf Jan Mihaliček začal publikovat ještě v samizdatových Lidových novinách, profesi fotografa se věnuje od prosince 1989, kdy se Lidovky zprofesionalizovaly. Posledních přibližně devět let působí na volné noze a v roce 2017 společně s šesti dašími kolegy (Antonín Kratochvíl, Alžběta Jungrová nebo Karel Cudlín) založil spolek 400 ASA, jenž si klade za cíl „znovuvytvoření platformy pro český fotografický dokument, který má v našem prostředí letitou tradici.“ Fotografie Velký pátek, která vznikla o Velikonocích 2017 v Kalwarii Zebrzydowké, je momentkou z pouti – Pašijových her, jichž se rok co rok účastní až sto tisíc lidí ve stejnojmenném městě, které v roce 1602 založil panovník Krakova Mikołaj Zebrzydowski. Zmíněný snímek, stejně jako tvorba dalších autorů spolku 400 ASA, je k vidění od 28. února ve Veletržním paláci v Praze.

Dílo týdne: Jan Mihaliček – Velký Pátek. Fotograf Jan Mihaliček začal publikovat ještě v samizdatových Lidových novinách, profesi fotografa se věnuje od prosince 1989, kdy se Lidovky zprofesionalizovaly. Posledních přibližně devět let působí na volné noze a v roce 2017 společně s šesti dašími kolegy (Antonín Kratochvíl, Alžběta Jungrová nebo Karel Cudlín) založil spolek 400 ASA, jenž si klade za cíl „znovuvytvoření platformy pro český fotografický dokument, který má v našem prostředí letitou tradici.“ Fotografie Velký pátek, která vznikla o Velikonocích 2017 v Kalwarii Zebrzydowké, je momentkou z pouti – Pašijových her, jichž se rok co rok účastní až sto tisíc lidí ve stejnojmenném městě, které v roce 1602 založil panovník Krakova Mikołaj Zebrzydowski. Zmíněný snímek, stejně jako tvorba dalších autorů spolku 400 ASA, je k vidění od 28. února ve Veletržním paláci v Praze. Zdroj: Archív

Napsáno životem. Šest z deseti snímků nominovaných letos na Oscara v kategorii Nejlepší film vzniklo podle skutečných událostí a hollywoodský hlad po silných příbězích podepřených realitou pokračuje. Hezoun Chris Hemsworth (hrál v Rivalech pilota F1 Jamese Hunta) má brzy ztvárnit wrestlera Hulka Hogana, tvůrci komiksového Black Panthera chystají film Jesus Was My Homeboy o skutečné organizaci Black Panther Party, Kevin Costner a Woody Harrelson ve snímku The Highwaymen odvyprávějí příběh gangsterů Bonnie a Clydea z pozice vyšetřovatelů... Nejzábavněji se pak jeví hudební film The Dirt o kapele Mötley Crüe. Nesměl by ale podobně jako Bohemian Rhapsody vynechat sex, drogy a skandály: to by z biografie zlobivých chlapců rockové scény 80. let nic nezbylo.
Smetanova síni, říkej pravdu! Pouhé dva (!) dny před ohlášeným koncertem oznámilo vedení Obecního domu, že se ruší dvě vystoupení FOK s houslistou Vadimem ­Repinem (20. a 21. února). Ve Smetanově síni se prý „samovolně uvolnily dva menší kousky štuku“. Velmi podezřelé a nepravděpodobné! Kdepak! Smetanova síni, žádáme tě naléhavě, říkej pravdu! Za tím musí být něco většího – prasklina odpovídající nějakému vyššímu stupni Richterovy stupnice nebo zřícený lustr. Vždyť když se u nás doma uvolní štuk, řešíme to kelímkem se sádrou a netancujeme u toho mazurku dva dny před produkcí.
Citát týdne: ATOMKAŠE – Hrachová kaše tuhé konzistence, zelenožlutého zbarvení, často s „atomovými“ následky. Těžko stravitelný pokrm se stal evergreenem vojenských vývařoven a školních jídelen zvláště v den branného cvičení.  V dalším, už třetím díle lexikonu lidové tvořivosti z dob socialismu nám Jan Nejedlý, Jakub Šofar a jejich informátoři připomenou formou slovníkových hesel a obrázků, zač byl jaksi v Pardubicích perník, když se válčilo za Čepičky (i za Husáka). Inženýr netáhlo, hudrák (Husákovo drahé kafe), kovralový lišej, Rádio Jerevan, sešit sešitovič a další připomínky života se sociálními jistotami na více než dvou stech stránek knihy Po práci legraci III.
Výrok týdne: „Stanislav Milota … vzal ze skladu naši kameru a materiál, který jsme měli k dispozici, a natočil na něj dokumentární záběry z příchodu ruských vojáků a všeho, co se dělo na ulicích. Jeho záběry tehdy oběhly svět a dodnes se bez nich neobejdou žádné dobové dokumentární snímky. Vždycky, když je v televizi vidím, vzpomenu si na to, že byly natočeny na filmovou surovinu Spalovače mrtvol…“ Juraj Herz v memoárech Autopsie vzpomíná na natáčení svého nejznámějšího filmu, který fatálně poznamenal kariéru kameramana Stanislava Miloty. Když režim sečetl jeho pevný postoj po okupaci s prací na trezorovém Spalovači, nemohlo to dopadnout jinak. Přepis Fuksova příběhu pana Kopfrkingla se stal posledním celovečerákem tehdy pětatřicetiletého talentovaného filmaře. Pak už točit nesměl. Statečný muž odešel 18. 2. do filmového nebe.
10
Fotogalerie

Mixér

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!