„S digitalizací se to u nás ve Finsku ve školách možná až přehání. Někteří učitelé, hlavně ti starší 35 let, se téhle učební metodě brání. Ale musí se to prostě zkoušet,“ řekl pro Reflex Pekka Juhani Mattila.

„S digitalizací se to u nás ve Finsku ve školách možná až přehání. Někteří učitelé, hlavně ti starší 35 let, se téhle učební metodě brání. Ale musí se to prostě zkoušet,“ řekl pro Reflex Pekka Juhani Mattila. Zdroj: Mark Makela / Corbis / Getty Images

Finskou základku navštívil nedávno i britský princ William; ví, že jeho země má v kvalitě základního vzdělávání hodně co dohánět
V zemi, kde svítá po deváté a ve čtyři odpoledne už je tma, se klade až obsesívní důraz na volný pobyt dětí venku. Hřiště v Helsinkách jsou pořád plná.
Finské školy neřeší, jak dobře jejich žáci zvládají standardizované testy, ale jak dobře jsou připraveni pro život
„Vybudovat dobrý systém základního vzdělávání není žádná věda, stačí sebevědomí, zdravý selský rozum a určité zklidnění,“ říká odborník Mattila
Pekka Juhani Mattila je finský odborník na vzdělávání, výzkumný pracovník a profesor na ekonomické fakultě Aalto University v Helsinkách. Vystudoval sociologii a politické vědy, následně pak MBA London Business School a taky Columbia Business School v New Yorku. Zajímá jej historie vzdělávání a zkoumá vysoce výkonné vzdělávací systémy, jež můžete najít mezi zeměmi OECD a které kombinují principy rovnosti a kvality. Zároveň řeší, jak nechávat školství co nejvíc decentralizované, bez zásahů státu. Na univerzitě vede oddělení o 115 lidech.
5
Fotogalerie

Finský zázrak

Jeden z největších evropských odborníků na moderní vzdělávání, Pekka Juhani Mattila (40), sedí proti mně v burzovním paláci v Helsinkách a vysvětluje konkrétně, jak to ve Finsku dělají, že mají nejlepší systém základního vzdělávání na světě. Je to tak jednoduché, že to vlastně žádný zázrak není. Stačí zdravý selský rozum, jak by řekli Finové. Rozdělili jsme jej do pětadvaceti bodů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!