nahoru

Česká škodovka vyjela na cestu přes Evropu a Asii! Sledujte ji s námi v novém seriálu

Daniel Urban10. srpna 2018 • 15:17
Česká škodovka vyjela na cestu přes Evropu a Asii! Sledujte ji s námi v novém seriálu
foto: Daniel Urban

Jana a Daniel Urbanovi vzali svou Barču na dlouhou cestu. Přesněji řečeno: vydali se se svou Škodou 100 přes Evropu a asijské státy až do Mongolska. Není to jejich první cestovatelský pokus, s Barčou už se dostali až do Íránu a k jezeru Aral. Teď mají zálusk na mongolské stepi. Podaří se jim splnit si svůj sen? Budou vás o tom pravidelně informovat na našem webu. Sledujte je s námi!

A je to tu – na konci července jsme vystartovali na cestu do Mongolska. Bude dlouhá přibližně 25 000 km a povede přes Evropu a Asii. Pojedeme přes tyto státy: Polsko, Ukrajina, Rusko, Kazachstán, Kyrgyzstán, Tádžikistán, Mongolsko. Zpátky domů se budeme vracet přes Rusko a uvidíme mnoho zajímavých míst, např. atomovou elektrárnu v Černobylu nebo bitevní pole, kde proběhla největší tanková bitva u Kursku. V Mongolsku se porozhlédneme i po bájném Olgoji Chorchojovi a snad uvidíme i koně Převalského. Naším věrným parťákem na cestách je náš automobil Škoda 100 z roku 1969, jmenuje se Barča. S Barčou už máme po Evropě a Asii najeto víc než 35 tisíc km a navštívili jsme již 20 zemí. Barča nás vždy dovezla domů. Moc jí za to děkujeme, protože všude dobře, doma nejlépe!

Odstartovali jsme z návsi u nás doma ve Strašíně, vesnice u Říčan. První den našeho putování jsme dojeli až na hranice mezi Polskem a Ukrajinou. Na začátku cesty jsme museli hodně spěchat, protože jsme měli zajištěné propustky do jaderné elektrárny Černobyl. Měli jsme tedy necelé dva dny na 1500 km. Možná to vypadá snadně, ale s naší Barčou jezdíme obvykle 90 km/hod. a průměrná rychlost nám vychází na cca 60 km/hod. Dalo nám to zabrat, ale naštěstí jsme to stihli.

Přijdete dýl, nebo později? Proč někde lidem výraz „přijdu dýl“ trhá uši a jinde ho…

Příroda pohltila panelová sídliště

Už třicet kilometrů před elektrárnou začíná tzv. zóna číslo 2. Z té se po výbuchu museli vystěhovat obyvatelé desítek vesnic a městeček. Okruh deseti kilometrů přímo u elektrárny je přísně uzavřená oblast. Radiace na některých místech dosahuje smrtelných hodnot. Při vstupu do areálu jsme dostali dozimetr, abychom měli kontrolu nad množstvím radiace. Naměřili jsme hodnoty 10x až 1800x vyšší, než povoluje norma! Kdybychom zde zůstali více než dva dny, už bychom pocítili zdravotní komplikace. Přesto se nebojte jadernou elektrárnu a přilehlé město Pripjať navštívit. Uvidíte, jak příroda po 30 letech doslova pohltila panelová sídliště. Nakonec jsme chvíli postáli u památníku hasičů, kteří svým sebeobětujícím zásahem zabránili daleko větší katastrofě. Při zásahu jich zemřelo několik desítek...

Už mnohem pomalejším tempem jsme mohli pokračovat směrem Rusko. Ruským celníkům se ale vůbec nelíbil náš dron, kterým chceme natáčet v Mongolsku. Nakonec to dobře dopadlo a pustili nás do země. Teď už míříme do Kursku a okolní bojiště druhé světové války…

Po stopách Tour de France: Krásy Francie nejen pro milovníky cyklistiky
Tudy cesta nevede aneb 8 nejšílenějších silnic světa, po kterých byste se nechtěli projet

Daniel Urban




Diskuse ke článku

 

Starší články Lidé a Země