ZIGZAG ROAD (Indie)

ZIGZAG ROAD (Indie) Zdroj: Shutterstock

TIANMEN SHAN BIG GATE ROAD (Čína)
SC-390 či RODOVIA DANIEL BRÜNING (Brazílie)
PASO DE LOS CARACOLES (Chile, Argentina)
PASSO DELLO STELVIO (Itálie)
TREMOLA SAN GOTTARDO (Švýcarsko)
7
Fotogalerie

Populární světové serpentiny

Rumunská Transfagaraš, norská Trolí stezka nebo průjezd marockou soutěskou Dades jsou trasy, které jsou velké části cestovatelů alespoň povědomé. Nástrahy klikatých silnic, ze kterých se člověku snadno zamotá hlava, jsou však na řidiče nalíčeny i na řadě dalších míst po celém světě. Kde musíte mít oči na stopkách a nohu na brzdě?

1) ZIGZAG ROAD (Indie)

Třístupňová cesta se vine kolem horské vesnice Zuluk (3078 m n. m.) na úpatí Himálaje v indickém státě Sikkim, která bývala tranzitním bodem na Hedvábné stezce mezi Tibetem a Indií. Na třicetikilometrovém úseku byste napočítali přes sto prudkých zatáček, často lemujících strmý sráz. Odměnou za nervy drásající jízdu jsou za dobrého počasí skvostné výhledy na údolí i horské pásmo Káčaňdžungy, třetí nejvyšší hory světa.

2) TIANMEN SHAN BIG GATE ROAD (Čína)

Přezdívá se jí Cesta do nebe a v čínské provincii Chu-nan zdolává na jedenáctikilometrovém úseku výškový rozdíl 1100 metrů. Slouží k tomu 99 zákrut. Po zdolání symbolických 999 schodů se pak můžete dostat až k Nebeské bráně neboli Tchienmenské jeskyni, nejvýše položenému přírodnímu oblouku světa. Tam vede i 7,5 km dlouhá lanovka, z níž máte na silnici plnou serpentin parádní výhled. Je-li libo ještě víc adrenalinu, vypravte se po visutých a skleněných lávkách nad srázy kolem hory Tchien-men.

3) SC-390 či RODOVIA DANIEL BRÜNING (Brazílie)

Lituji řidiče, který se musí soustředit na jízdu při průjezdu jihobrazilským pohořím Serra do Rio do Rastro s kaňony, vodopády a úchvatnými výhledy. Necelých třináct kilometrů a 250 zatáček vás dostane z úrovně mořské hladiny o 1460 metrů výš. Během jihoamerické zimy to ale radši nezkoušejte, bývají tu časté mlhy, hrozí i husté sněžení, nebo dokonce laviny.

4) PASO DE LOS CARACOLES (Chile, Argentina)

V překladu Šnečí průsmyk se oficiálně nazývá Paso de los Libertadores nebo Paso del Cristo Redentor – podle sochy Krista Spasitele, symbolu míru mezi Chile a Argentinou, umístěné u tunelu na argentinské straně. Často zasněžená silnice, z výšky působící jako topné těleso lednice, je důležitou spojnicí mezi chilským hlavním městem a argentinskou oblastí Mendoza. Na okolní Andy se můžete podívat z nadmořské výšky až 3207 m.

5) PASSO DELLO STELVIO (Itálie)

Silnice protíná průsmyk Stelvio u italsko-švýcarské hranice ve Východních Alpách, u masivu Ortles. Na 47 kilometrech se stáčí šedesátkrát (očíslovaných je 48 patníků na severní straně) a vyveze vás do 2758 metrů nad mořem, tedy na druhé nejvýše položené silniční sedlo v celých Alpách. Její výstavba byla zahájena už v roce 1820, za vlády císaře Františka I. Dnes tudy vede jedna z etap cyklistického závodu Giro d’Italia.

6) TREMOLA SAN GOTTARDO (Švýcarsko)

Gotthardský průsmyk v Lepontských Alpách byl důležitou obchodní cestou už ve třináctém století. Současná asfaltová silnice, která je po vybudování tunelu považovaná za „starou“, vede z městečka Airolo k šestnáct kilometrů vzdálené skupině jezírek v nadmořské výšce 2106 metrů. V zásadním úseku zdolává převýšení 300 metrů přes 24 záhybů.

7) P1 – KOTOR SERPENTINE (Černá Hora)

Na trase mezi černohorskými městy Cetinje a Kotor se nachází úsek, kterým stěží projedete rychleji než 30 km/h. Měří 8,3 km, zahrnuje 16 ostrých zatáček a překonává převýšení 423 metrů. Je to poněkud nervy drásající zážitek, ale když pak budete mít pod sebou Kotorský záliv jako na dlani, na psychickou újmu určitě rychle zapomenete.

Dále stojí za zmínku: Forcella Lavardet (Itálie), Col de Turini (Francie), Col du Chaussy (Francie), Sindhuli Highway (Nepál), Halsema Highway (Filipíny), Tsugaru Iwaki Skyline (Japonsko), Curvas de Huanchaca (Peru)