Vaňovský vodopád

Větruše
Tipy na zářijové výlety

Tip na výlet: Vaňovský vodopád

Na výlet se tentokrát vydáme do Ústeckého kraje, konkrétně ke kaňonu Labe. Navštívíme totiž jeden z nejvyšších a nejznámějších vodopádů Českého středohoří.

Za Vaňovským vodopádem můžeme vyrazit několika způsoby. My začneme od nádraží v Ústí nad Labem, v jehož blízkosti vede lanová dráha na rozhlednu Větruše se stejnojmenným zámkem, který je jednou z dominant města. Leží na skalním ostrohu a terase vytvořené opěrnými kamennými zdmi na hraně Labského údolí pod Soudným vrchem. V blízkosti Větruše se nachází také středověké historické popraviště z 16. století, kde se vykonávalo tzv. hrdelní městské právo.

Od Větruše se vydáme směrem na jih po naučné stezce Větruše – Vrkoč. Čeká nás asi kilometr chůze po silnici, než konečně odbočíme doleva směrem do Labského kaňonu po lesní pěšině. Odbočit také můžeme na Humboldtovu vyhlídku, která nás trochu prudší pěšinou dovede dolů k řece. Pokračujeme po vrstevnici hustým, listnatým lesem, vpravo se nám pak otevře výhled na vrch Ořechovka, v jehož blízkosti stojí několik vysílačů. Pokud se podíváme doleva a shlédneme dolů, uvidíme mezi stromy probleskovat tok Labe, spatříme Masarykovo zdymadlo a vodní elektrárnu Střekov. Po asi dvou kilometrech dorazíme k rozcestí Nad Vaňovem, od něhož pokračujeme rovně po naučné stezce, kterou lemují panely, jež nás seznámí se zdejší přírodou, například s výskytem vzácného mloka skvrnitého. Pokračujeme ještě několik minut po cestě a zanedlouho už slyšíme zurčení Podlešínského potoka, které signalizuje, že vodopád je blízko.

Vaňovský vodopád je největším v Českém středohoří, jeho výška dosahuje až 26 metrů. Skládá se ze dvou čedičových suků, které od sebe odděluje skalní soutěska. Mnozí turisté doporučují vydat se sem na jaře, kdy se jím díky tání sněhu valí masy vody. Vodopád vypadá nádherně také během zimy, když je zamrzlý. Určitě ale neprohloupíte, pokud se sem vydáte v rámci podzimní vycházky. Kromě vodopádu totiž můžete obdivovat i stromy s krásně zbarvenými listy.

V blízkosti vodopádu leží také národní přírodní památka Vrkoč. Jedná se o zajímavý skalní útvar čedičového původu, který se tu rozpadá do tvaru obráceného vějíře. Výhled na Ústí a nedaleký hrad Střekov si odtud užijete z poměrně rozsáhlé vyhlídkové plošiny.