Kramářova chata

Rozhledna Suchý vrch
Tipy na červnové výlety

Tip na výlet: Rozhledna Suchý vrch

Úpatí Orlických hor nabízí spoustu turistických tras vhodných pro pěší turisty, ale také pro cyklisty či milovníky běžkování. Jedním z cílů je rozhledna Suchý vrch.

Horu Suchý vrch se stejnojmennou rozhlednou najdete v Pardubickém kraji. Oblast nabízí množství turistických a cyklistických stezek, které se kříží i na samotném Suchém vrchu, takže vyrazit můžete prakticky odkudkoli. Jako vhodné výchozí místo pro výlet jsme však vybrali město Jablonné nad Orlicí, ležící asi třináct kilometrů jihovýchodně od Žamberka, odkud nás čeká zhruba desetikilometrová trasa k rozhledně.

Z Jablonného si můžeme vybrat z několika tras. Zelená turistická značka vede přes vesničku Jamné nad Orlicí a je vhodná i pro cyklisty, zatímco červená kopíruje Jiráskovu naučnou stezku založenou na památku spisovatele, který tento kraj v roce 1921 navštívil, a vede podél Orličského potoka. Vydáme se druhou jmenovanou, na kterou se napojíme na náměstí. Už brzy nás vyvede z centra směrem do přírody. Po cestě mineme několik skalních masivů a také Panskou skálu. Pokračujeme necelé čtyři kilometry lesem a poté dorazíme na rozcestí, z něhož se následně vydáme doprava, směrem k vesničce Orličky. Tady se můžeme zastavit v kostele sv. Jana Nepomuckého, který byl dostavěn na konci 18. století.

Od Orliček stoupá cesta směrem k vrcholu Hvězda s nadmořskou výškou 847 metrů, kde se protíná několik turistických stezek. Pokračujeme dál po červené doleva a asi po půldruhém kilometru a 150 výškových metrech dorazíme k Suchému vrchu a rozhledně.

Odkaz Karla Kramáře

V okolí Suchého vrchu najdete nejen rozhlednu, ale také Kramářovu chatu postavenou podle plánů architekta Jaroslava Stejskala. Jméno má podle prvorepublikového předsedy vlády Karla Kramáře, který se také účastnil jejího otevření v roce 1928. Během druhé světové války sloužila jako rehabilitační centrum pro zraněné vojenské letce a armádě až do roku 1961. Dnes tu můžete navštívit hotel, který nabízí wellness procedury.

Samotná rozhledna přibyla k chatě později. Původně byla projektována jako vodárenská věž. Je vysoká 33 metrů a otevřená celý rok, takže se výhledy můžete kochat nejen v létě, ale také na běžkařském výletě. Za dobrého počasí odsud uvidíte Králický Sněžník či Praděd.

Kdybyste si chtěli výhled prodloužit, můžete ze Suchého vrchu vyrazit po několika různých turistických značkách, které vás dovedou například do Těchonína, Mladkova či deset kilometrů vzdálených Králíků. Všechna tato městečka „obsluhuje železnice“, takže se pohodlně dostanete do větších měst, odkud můžete pokračovat dál. Chystáte-li se však vrátit do Jablonného nad Orlicí, doporučuji zvolit na zpáteční cestu tentokrát zelenou turistickou stezku, která zvolna klesá podél Jamenského potoka až do Jablonného.