nahoru

Tip na výlet: Výšlap na hraniční Třístoličník a Plechý

Marek Borč 7. října 2021 • 06:15
foto: Profimedia.cz

Pokud máte chuť na pořádnou pěší štreku šumavským pohraničím, tak je pro vás jednou z výborných možností výšlap na Třístoličník a následný přechod přes Trojmezí směrem na Plechý. Dvacetikilometrový pochod náročným terénem je určený pro zkušenější výletníky, jejichž poctivé fyzické vypětí však bude odměněno krásnými a místy i smutnými pohledy na českou, německou a rakouskou Šumavu.

Cesta vzhůru

Výchozím a také závěrečným bodem výletu bude Nová Pec na přehradě Lipno, do které se dostaneme buď po silnici či vlakem například z Českých Budějovic. V Nové Peci na nás čeká další vlaková etapa, jejímž prostřednictvím se přesuneme do bývalé příhraniční osady Nové Údolí. Dřevařská osada vznikla v roce 1795. Po druhé světové válce a odsunu německých obyvatel sem přišli noví osadníci, kteří však byli vystěhováni v roce 1948 a na místě vyrostla železná opona. Koleje trati vedoucí do Německa byly vytrhány a vlaky až do roku 1990 končily jízdu ve Stožci tři kilometry na sever. Z původních budov se dochovala jen stodola a v roce 1999 zde vyrostl hotel.

Z Nového Údolí se vydáme po červené na jih směrem k Rosenauerovu pomníku a dále na Třístoličník. Cesta vede typickou šumavskou přírodou, střídá se hustý jehličnatý porost s vyschlými, kůrovcem zdevastovanými lány. Po čtyřech kilometrech dorazíme pod vrcholem Špičák k Rosenauerovu pomníku, kde začíná Schwarzenberský plavební kanál, jehož byl Josef Rosenauer hlavním projektantem.

Od pomníku pokračujeme dále na jih a po kilometru uhýbáme stále po červené z Trojmezné cesty směrem na Třístoličník. Po překročení potoku Světlá začíná nejtěžší úsek výletu – cesta vede přímo po bavorské hranici prudkým svahem až na vrchol Třístoličníku, kde na nás ve výšce 1302 metrů nad mořem čekají horská chata a také soubor tří bizarně tvarovaných žulových skal. Pokud máte skutečně hodně sil, můžete z Třístoločníku odbočit na sever a po modré se vyškrábat ještě na sousední Hochstein. My se však vydáme dále po červené směrem na východ směrem na Plechý.

Setkání tří zemí

Cesta vede po horském hřebeni a nadále opisuje hranici, přičemž je zde přece jen schůdnější než na severní straně Třístoličníku. Právě v těchto místech jsou nejpatrnější dopady přírodních kalamit, mezi které se řadí kůrovec či orkán Kyrill z roku 2007. Les je zde polomrtvý a bílé pahýly mrtvých stromů převažují nad novou, na výsluní se deroucí zelení. Přejdeme přes Vysoký hřeben a Trojmeznou, z jejíhož vrcholu je to kilometr k Trojmezí, kde se setkávají Česko, Německo a Rakousko.

Z Trojmezí je to kilometr a půl na Plechý, který je s 1378 metry nejvyšší horou české Šumavy. Na vrcholu Plechého přestoupíme na žlutou značku a sestoupíme po severní straně hory směrem k pomníku spisovatele Adalberta Stiftera. Po pravici se v plné parádě ukazuje Plešné jezero, k jehož hrázi vede od Stifterova pomníku zážitková naučná stezka Duch pralesa. Na jezerní hrázi se napojíme na zelenou směrem na deset kilometrů vzdálenou Novou Pec a vydáme se tak na poslední úsek pochodu.

Východně od jezera prochází cesta kamenným mořem a následně sestupuje k nouzovému nocovišti Pod Plešným jezerem. Pokračujeme podél Koňského potoka a následně se cesta znovu napojí na starý známý Schwarzenberský kanál, od kterého se odpojí na rozcestí Raškov. Z rozcestí to už není daleko do Nové Pece – jedná se však zatím pouze o její odlehlejší část a k nádraží, na kterém výlet začal, jsou to ještě tři finální kilometry.

Spoustu dalších tipů na neotřelé výlety nabízí náš speciál ČESKO KŘÍŽEM KRÁŽEM.

Marek Borč

Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.