Černá Nisa

Josefův Důl
Prezidentská chata

Příjemné horské túry kolem Bedřichova

Bedřichov v Jizerských horách není jen zimní středisko, i v dalších ročních obdobích nabízí plejádu možných tras a výletů po okolních horách, které nás zavedou na zajímavá a rozmanitá místa. Uvidíme vodní díla, rozhledny a také čistě přírodní poklady.

Bedřichov těsně sousedí jak s Libercem, tak s Jabloncem nad Nisou – z obou měst je to sem zhruba pět kilometrů. Bedřichov samotný nabízí bohaté možnosti k ubytování, takže v tomto poklidném údolí můžete v závislosti na svých úmyslech strávit libovolný počet dní. Místní krajinu doporučujeme vzhledem k náročnějšímu profilu hlavně pro pěší turistiku, ale neztratí se samozřejmě ani pokročilejší cyklisté.

Královka a Josefův Důl

Náš první, zhruba patnáctikilometrový úsek začíná u Bedřichovského stadionu. Napojíme se na žlutou značku a vyrazíme od stadionu směrem na východ. Stoupající silnička nás po kilometru dovede na Královku. Zde nalezneme občerstvení, a především známou kamennou rozhlednu. Stavba vysoká 24 metrů byla postavena v roce 1907 a dříve se jí říkalo Königova vyhlídka. Z rozhledny je krásný výhled na okolní Jizerky, ale dohlédneme i na Krkonoše či do Německa a Polska.

Od Královky pokračujeme dále na východ po zelené značce. Hned po dvě stě metrech můžeme na moment uhnout doleva a zajít se podívat na Prezidentskou chatu. Tato roubená stavba z roku 1928 původně sloužila jako spolkový dům Přátel přírody. V roce 1939 ji však vyvlastnili nacisté a chata se veřejnosti uzavřela na dalších 52 let. V roce 1956 přešla pod Kancelář prezidenta republiky a byla znovu otevřena v roce 1991 pod správu manželů Šmausových, kteří ji i přes následné změny majitelů provozují dodnes. Pokud si k výletu přivstanete, můžete si zde dopřát fantastickou snídani.

Od Prezidentské chaty můžete pokračovat na sever a časem dojdete k přehradě Josefův Důl. My se však vrátíme na předchozí rozcestí a vrátíme se na zelenou značku, která klesá dále na východ směrem k Hraběticím. Tento dvou kilometrový úsek je součástí naučné stezky Hrabětické louky. V Hraběticích u kapličky uhneme doleva – na sever mířící cyklotrasa 3021 nás po kilometru dovede přímo na hráz přehrady Josefův Důl. Ta zásobuje okolí pitnou vodou, a neslouží tedy k rekreaci. Pokračujeme podél hráze a napojíme se na žlutou značku, která nás povede dále na sever ke Kristiánovu. Tento dvoukilometrový úsek mezi přehradou a zalesněnými kopci ukazuje v plné kráse typické porosty Jizerek. V Kristiánově pak čeká bývalá významná sklářská osadu, která dnes hostí Památník sklářství v Jizerských horách.

V Kristiánově se stočíme na západ na modrou značku. Cesta se nadále kroutí lesem, míjí Tetřeví kámen a po dvou kilometrech také Blatný rybník. Následuje Nová Louka, která hostí malebný lovecký zámeček. V Nové Louce se pak můžeme napojit na žlutou značku, která se vine jižním směrem zpět k Bedřichovu.

Černá Nisa

Výchozím bodem našeho druhého, zhruba patnáctikilometrového výletu je Maliník na západním okraji Bedřichova. Zde začíná naučná technicko-přírodní stezka Černá Nisa, které nás provede kolem stejnojmenné přehrady (jinak známé také jako vodní nádrž Bedřichov). Zhruba po půl kilometru se napojíme na úsek cesty, jenž vede po potrubí, které přivádí vodu z přehrady. Toto potrubí vede do sto metrů vzdáleného vodního zámku, ze kterého voda padá tlakovým potrubím do kilometr vzdálené a o dvě stě metrů níže položené prvorepublikové vodní elektrárny Rudolfov.

My se po kanálové stezce vydáme na sever, směrem k samotné Černé Nise. Na těchto třech kilometrech mineme jeskyni Valhala a také Melzerův pomník. Pomník připomíná četníka Melzera, který se při stavbě přehrady svezl ke své smrti na úzkokolejce určené pro přepravu materiálu. U hráze Černé Nisy stezka přechází na dřevěný chodníček, který je veden po levém břehu nádrže. Černá Nisa byla na stejnojmenné říčce postavena v letech 1902–1906 jako akumulační protipovodňová nádrž. Za hezkého počasí je možné se zde vykoupat.

Cesta pokračuje dále na sever. Její tříkilometrový třetí úsek prochází územím zdrojnice Černé Nisy kolem Olivetské hory, kde se vyskytuje například tetřívek obecný. Naučná stezka končí na rozcestí na Hřebínku. Odtud je možné se po cyklotrase 3023 vrátit na Novou Louku a do Bedřichova. Alternativní možností je žlutá značka, která značí cestu Hřebenovku, jenž vede na horu Holubník. Na sever od Holubníku jsou pak přístupné vodopády Štolpichu. Okolí Bedřichova pak nabízí i mnohé další cesty, které čekají na to, až je objevíte.

Spoustu dalších tipů na neotřelé výlety nabízí náš speciál ČESKO KŘÍŽEM KRÁŽEM.