nahoru

Vysněný ideál krásy na Taiwanu? Pro většinu žen a dívek je to především bílá barva pleti

ROBERT MIKOLÁŠ 17. dubna 2020 • 07:20
Vysněný ideál krásy na Taiwanu? Pro většinu žen a dívek je to především bílá barva pleti
foto: Profimedia.cz

"Chci být bílá, bělejší, až budu nejbělejší na celém světě!" Tak tuto větu si dennodenně říká většina dívek a žen na Taiwanu. Světlá plet je ideálem, pro který jsou tamní ženy schopné udělat téměř cokoliv.

V zemi, kde po většinu roku dosahuje teplota 30 stupňů a slunce pálí od rána do večera, se totiž opaluje jen málokdo. Navíc všichni, tedy všechny ženy, nosí deštník. Ať prší nebo praží slunce. "Asiati si myslí, že bílá kůže je pěkná. Když je tmavá a hnědá, tak je to ohavné," vysvětluje mi 27letá Lin Chuei-Mei, proč se Taiwanky snaží vystavovat paprskům co nejméně.

Povídali jsme si v restauraci, byl čas oběda a kolem nás sedělo mnoho mladých slečen většinou oděných v tričku a krátké sukni. Rukávy ale měly dlouhé a stejně tak i černé silonky zakrývající nohy od kolene dolů. A deštníky? Ty zcela zaplnily regály u vchodu. "Koukám, že tě ty deštníky hodně zaujaly?" ptá se mne Lin a dodává: "Dokonce tu máme specializované obchody na deštníky s UV filtrem chránícím před slunečním zářením. Každá žena proto má nejméně dva."

Neopálit se ale zdaleka nestačí. Kůže musí být co nejbělejší, a to zajistí jen kvalitní krém. Anglické slovo "whitening", tedy bělicí, znám především ve spojení se zubní pastou. Na Taiwanu jsou "whitening" téměř všechny krémy plnící regály v obchodech s drogerií. Patří k nejžádanějšímu zboží a majitelé kosmetických firem si mnou ruce! Ovšem pozor! S nápisem "whitening" tu seženete už jen onu zubní pastu, krémy jsou minimálně "double whitening", dvojnásobně bělící!

Kruhy pod očima

"Já používám jen ty regulérní, s UV filtrem, abych se neopálila. Vyloženě bělicí, ty ne," říká Lin, která je ovšem výjimkou. Poptávky po bělicích prostředcích vydatně využívá i reklama. Šotů na zaručeně účinný krém jsem za svůj pobyt ve východní Asii viděl hodně, nejpůsobivější byly dva. V tom prvním vychází mladá slečna z otáčivých dveří banky, když v tu chvíli spatří svůj vysněný idol. Oba, odění, jak jinak, v bílých oblecích, se na sebe usmívají a zdá se, že sympatie jsou vzájemné. Náhle se ale vše kazí. Oslnivý elegán spatří pod jejíma očima tmavá místa a zamračí se. Žena téměř omdlévá zoufalstvím a beznadějí. Reklamy však mají šťastný konec, a tak muž vytahuje bělicí tyčinku, tmavé pruhy přetře a po chvíli už oba, ruku v ruce kráčejí k spokojeným či spíše bílým zítřkům.

I druhá reklama, která mne zaujala, je postavena na partnerském vztahu. Zamilovaný pár od sebe nemůže oči odtrhnout. Až do chvíle, kdy dívka představí milému svou sestru-dvojče, která, na rozdíl od ní, používá bělicí krém. Na obzoru je tak milostná krize, přebrání kluka vlastní sestrou. Rodinné vztahy jsou však rodinné vztahy a "bělejší" sestra té "tmavší" poradí, jak to napravit. A tak když příště chlapec zazvoní u domovních dveří, objeví se obě dívky společně a jsou - k nerozeznání.

Vzpomněl jsem si, jak se česká děvčata ráda opalují. Na koupališti, u moře, v soláriu, a pokud nemají možnost, používají samoopalovací krémy. Taiwanky dělají vše opačně. A když nemají dost peněz na drahé krémy, existují podle Lin Chuei-Mei také levnější možnosti: "V Yangminshan je Mléčné jezero, které je veřejnosti nepřístupné, mnozí si ale do vany nalévají různá chemická bělidla, myjí se bělicími mýdly, šampony apod." Doobědvali jsme, já se rozloučil a vydal se na cestu domů.

Dvakrát je málo

Slunce pálilo a po chodnících se mihotaly pestrobarevné deštníky, pod nimiž se skrývaly jejich majitelky. Náhle jsem spatřil drogerii a ze zvědavosti jsem do ní vešel. Jak jsem zjistil, vývoj pokročil mílovými kroky i v přípravě bělicích krémů. Na polici stály vedle těch "double whitening" už i "triple", tedy trojnásobně bělící...

Snímky si můžete prohlédnout v naší fotogalerii:

ROBERT MIKOLÁŠ




Diskuse ke článku

 

Nejnovější články
Články odjinud
Starší články Lidé a Země