Kolumbie je jedním z nejvýznamnějších producentů kávy

Kolumbie je jedním z nejvýznamnějších producentů kávy Zdroj: Profimedia.cz

Kolumbie je jedním z nejvýznamnějších producentů kávy
Kolumbie je jedním z nejvýznamnějších producentů kávy
Kolumbie je jedním z nejvýznamnějších producentů kávy
Kolumbie je jedním z nejvýznamnějších producentů kávy
5
Fotogalerie

Tajemství kolumbijského životabudiče

Kávou je proslulá řada zemí. Brazílie či Keňa jsou světově známými centry produkce tohoto lahodného nápoje. Itálie je známá servírováním šálku silného černého espressa a ve skandinávských zemích se vypije více kávy na osobu než v kterémkoli jiném regionu na světě. Jedné zemi se však daří vynikat nad ostatními: Kolumbii.

Kolumbie je jedním z nejvýznamnějších producentů kávy. Tuto pověst si získala zejména díky centralizované síti podpory drobných pěstitelů a kreativním marketingovým strategiím.

Káva se do Kolumbie poprvé dostala zhruba před 300 lety, kdy ji přivezli jezuité. Legenda praví, že kolumbijská produkce zažila svůj první rozmach, když jezuitský kněz po svých farnících požadoval, aby po zpovědi jako pokání zasadili kávová semínka. Kolumbie je dnes třetím největším producentem kávy na světě, a nebýt jezuitských kněží, kteří sem cestovali se španělskými osadníky, možná by nebyla takovým kávovým gigantem, jakým je dnes.

K prvnímu vývozu zrn však došlo až na počátku 19. století. O kolumbijskou kávu měly zájem zejména Spojené státy a Evropa a rostoucí poptávka z těchto zemí pomohla nastartovat vyšší produkci.

Mocný Juan Valdez

Už na počátku 20. století patřila Kolumbie k největším kávovým producentům. Ale až po spuštění jedné z nejslavnějších reklamních kampaní vůbec se tato země ve vývozu kávových zrn stala číslem jedna.

Fiktivní postava Juana Valdeze a jeho muly Conchity začala totiž propagovat tento nápoj v roce 1958 v rámci snahy o potvrzení originality pravé kolumbijské kávy. Různé společnosti totiž míchaly kolumbijskou kávu se zrny jiného původu, aby mohly tvrdit, že jejich káva je „kolumbijská“, a parazitovat tak na její pověsti. Ve snaze zachovat autentickou chuť a ochránit kolumbijské pěstitele vytvořila agentura Doyle Dane Bernbach reklamní kampaň s Juanem Valdezem.

Její myšlenkou bylo, že pouze 100% pravá kolumbijská káva bude mít na obalu nápis Juan Valdez, aby spotřebitelé mohli snadno rozpoznat pravý výrobek od levných napodobenin. Nikdo nemohl předvídat tak obrovský úspěch kampaně a postavička Juana Valdeze se stala celosvětovým hitem, který katapultoval kolumbijskou kávu do nebeských výšin. Dnes jsou Juan Valdez a jeho věrná pomocnice Conchita nejslavnějším symbolem kávy, jaký byl kdy vytvořen.

Kolumbijská káva je známá svou jemností a vyvážeností a v zemi panují ideální klimatické podmínky i nadmořská výška pro pěstování několika různých odrůd. Takže i když jste vybíraví kávoví nadšenci, je pravděpodobné, že se zdejší „Juanova“ káva trefí i do vašeho vkusu.