Rudý gentleman odchází po vodě a ďábel nosí pádla

Rudý gentleman odchází po vodě a ďábel nosí pádla Zdroj: Masker

shopping cart wheels on army helmet
Pills
Pharmatopia
Hunter Gathered
The Willing
18
Fotogalerie

Vypněte bednu, pražské galerie mají skvělé výstavy

České seriály nudí, tedy až na Mamon Vladimíra Michálka, ragby skončilo a dokument Matrix AB o Andrejovi Babišovi poběží na ČT až 19. listopadu. Tak proč sedět doma u televize, zvláště, když Praha je plná výstav českých umělců, kteří snesou měřítko i v evropském kontextu.

Nestává se často, aby hned v několika prestižních galeriích po Praze vystavovali tři čeští současní umělci střední a mladé generace, kteří jsou schopni se prosadit i v zahraničí.

Centrum současného umění DOX představuje první retrospektivu letos padesátiletého Čechokanaďana Marka Schovánka Propaganda, Dvorak Sec Gallery pak čtyřiatřicetiletého Maskera, který svou výstavu poněkud potměšile pojmenoval Rudý gentleman odchází po vodě a ďábel nosí pádla, a v Galerii Václava Špály jsou k vidění poslední práce o rok staršího malíře Hynka Martince souhrnně nazvané Intellectual Properties.

První jmenovaný dnes tvoří především v Berlíně, druhý v Praze právě zúročuje svůj delší londýnský pobyt a třetí se v Londýně zabydlel už před lety, k čemuž mu jednoznačně pomohlo, že již v roce 2007 jako sedmadvacetiletý získal cenu v soutěži National Portret Gallery.

Evropský, spíše světový kontext je všem zmíněným vlastní. Přitom každý z nich vychází z jiného prostředí: Marek Schovánek, nejstarší ze zmíněné trojice, který na konci osmdesátých let vystudoval umění v kanadském Edmontonu, svými popartovými obrazy a objekty komentuje fenomény dnešní doby, ať už jde o drogy, globalizaci, moderní průmysl nebo komerční značky. Vlastně jde o jakýsi až antropologický výlet do dějin reklamy, ideologií a konzumní společnosti.

Masker, vlastním jménem Jakub Matuška – jeden z nejmladších tvůrců první generace českého streetartu a také absolvent AVU u Vladimíra Skrepla - na velkých olejích rozvíjí témata, která mu vlezla do obřího leporella - jak sám říká, „když svět pozoroval z vany doma v koupelně,“ včetně Zemana v nafukovacím člunu. A třetí z nich, Hynek Martinec, vychází z klasických základů, které mu vložil letos zesnulý profesor ateliéru malby na AVU Zdeněk Beran.

Udělejte si na ně čas, tahle procházka opravdu vám udělá dobře!