Knihy Mezi řádky a Witchblade

Knihy Mezi řádky a Witchblade Zdroj: Archív

Nové komiksy: Vlhké i čtenářské sny nerdů splněny

Nakladatelství Comics Centrum po téměř dvaceti letech plní své komiksové sny a konečně vydává komiks Witchblade, jednu z ikon 90. let, jak kdysi českým čtenářům slíbilo. A Crew odpovídá, jen tak Mezi řádky, příběhem jednoho čarodějnického učně…

WitchbladeWitchblade|ArchívWitchblade

Konec minulého tisíciletí byl pro mainstreamové komiksy těžký. Ještě neexistovala možnost důstojného zfilmování (a tudíž i popularizace) superhrdinských příběhů – tedy až na Batmana – a třeba nakladatelství Marvel zažívalo svou možná nejhlubší krizi. Jejím vrcholem byl odliv scenáristů, kteří odmítali být špatně placenými námezdnými dělníky, a proto se vzbouřili, odešli a založili nakladatelství Image. Nováček ohromil nezvykle křiklavou vizuální stránkou, která se neštítila práce s počítačovou grafikou. Vznikla celá plejáda neotřelých komiksových řad, které se nesmazatelně zapsaly do historie.

České publikum je povětšinou zná ze stránek komiksového magazínu Crew, který mj. aktuálně a velmi zaujatě informoval o překotném dění na americké komiksové scéně. Je sice pravda, že největší komiksový hit 90. let, Spawn, nás nikdy příliš nezasáhl (když se v kinech objevil stejnojmenný a zcela béčkový film, nebylo na něj publikum připraveno a snímek propadl), ale kupříkladu Tomb Raider o britské archeoložce Laře Croft zná díky stejnojmenným počítačovým hrám (první z roku 1996) a filmům s Angelinou Jolie každý. Komiks vycházel úspěšně od roku 1999 celých pět let. Také zde se objevila Witchblade, která se chystá představit komiksovým fandům v Česku v podobně obří knize, jaké se dočkalo třeba Sin City.

Witchblade je artefakt na ruce ženy. Tou ženou je newyorská policejní vyšetřovatelka Sara Pezziniová, které se k ruce přisaje podivná a takřka všemocná rukavice, jež své nositelce dává superhrdinské schopnosti. Kromě toho má artefakt vlastní mysl a plány, které zahrnují celý vesmír. Je dobré připomenout, že komiks vychází od roku 1995 a jeho vydávání skončí v říjnu tohoto roku, kdy oslaví v sešitu číslo 185 dvacáté narozeniny. A právě tou dobou se bude rozhodovat, zda se v Česku konečně dočkáme velkého uvedení prvních pětadvaceti sešitů ve zvětšeném formátu. Bylo by to hezké, protože by se tím nejednomu nerdovi z 90. let (tedy z dob, kdy u nás nikdo netušil, co je to nerd, ale žilo jich tu už poměrně dost) splnily vlhké sny.

Witchblade totiž společně s Larou Croft neodmyslitelně patří k lehce pokleslé popkulturní estetice 90. let. Hyperdokonalá postava, neustále navlečená do úsporně přiléhavého ošacení – a někdy ani to ne, příběhy, které rozhodně nejsou určeny dětem, a docela originální zápletka… Podívejte se, jak Witchblade vypadá – jejích obrázků je plný internet.

Sečteno a podtrženo, byla by škoda, kdybychom se české verze nedočkali. Už počtvrté (stejně jako u Sin City, Hellboye a Conana) je totiž potřeba do konce října objednat a zakoupit (za 2200 korun při 640 stranách) tři stovky výtisků, aby vydavatel projekt realizoval. Vzhledem k proslulosti Witchblade by to snad neměl být problém. Pokud jste v devadesátkách tak nějak dospívali a sjížděli tehdy světovou síť, zcela jistě pocítíte lepkavou touhu si tuhle knihu pořídit. Navíc lze o této edici uvažovat jako o investiční záležitosti, protože Kurva velký Sin City, které za stejnou cenu vyšlo loni v létě, se nyní prodává za více než dvojnásobek původní ceny.

Mezi řádkyMezi řádky|ArchívMike Carey a Peter Gross: Mezi řádky

Nemůže být komiks protikladnější k Witchblade než Mezi řádky (Crew). Tahle aktuální a svěží komiksová řada vycházela v USA do letošního ledna (odstartovala v roce 2009) a jejími autory jsou Mike Carey a Peter Gross, které čeští čtenáři znají díky komiksovému hitu Lucifer, jenž navazoval na legendárního Sandmana.

Příběh vychází z reflexe mezinárodního úspěchu Harryho Pottera – hlavní hrdina Tommy Taylor se mu totiž až podezřele podobá. Zápletka baví od samého začátku: autor třinácti knih o Tommym Taylorovi, Wilson Taylor, totiž zmizel a zanechal po sobě nyní již dospělého syna, pro kterého (a o kterém) svůj příběh mladého čaroděje psal.

Syn ovšem nemá nárok na otcovy peníze a musí se živit dost potupně – objíždí knižní veletrhy a cony, aby se podepisoval do otcových knih, tak trochu jako cvičená opice. Nesnáší svou pozici a nesnáší svého otce, který ho v této situaci zanechal. Vše se ale začne komplikovat ve chvíli, kdy na besedě s autory vystoupí nejen novinářka, jež tvrdí, že Taylor starší nikdy žádného syna neměl, ale také úhlavní Tommyho nepřítel z otcových románů, zvláštní verze lorda Voldemorta.

Hon na čarodějnice, tedy spíš na falešného čarodějova učně, může začít. Knihy o Tommym totiž navíc obsahují celou řadu mystických proroctví, která naznačují, že Tommy je ve skutečnosti mesiáš. Komiks odkazuje na sílu kolektivního vědomí a moc, kterou příběhům dává víra čtenářů. A aby toho nebylo málo, začnou se dít věci naznačující, že skutečný Tommy a fiktivní Tommy z knih mají společného daleko více, než by se mohlo zdát.

Tohle míchání dvou realit a skvělá práce autorů s přesným dávkováním odhalených informací pak mají jediný následek – nebudete se moci dočkat dalšího dílu. Carey a Gross pak na konec knihy vloží příběh Rudyarda Kiplinga, který naznačuje, že všichni velcí autoři, kteří dokázali svými díly ovlivnit masy, mají něco společného! Konspirační teorie, za kterou by se nemusel stydět ani Umberto Eco, k tomu špetka nejen literární magie, talent autorů a velká dávka řemesla spolu vytvářejí jeden z nejzajímavějších komiksů, které jsme měli v poslední době možnost číst.