Pohádce Sedmero krkavců  kraluje Martha Issová

Pohádce Sedmero krkavců kraluje Martha Issová Zdroj: © Bohemia MP

Český paradox: Filmových Krkavců se bojíme, dinosaurů ne

Na Jurský svět, čtvrtý (a zdařilý) díl série o dinosaurech, kteří trochu zlobí, přišlo jenom o víkendu přes 75 tisíc Čechů. Sedmero krkavců, pohádku neméně zdařilou a navíc českou, jich navštívilo desetkrát míň. Na počasí už se přitom odvolávat nelze - to by se před Sedmerem neumístil jiný kousek domácí provenience, vůbec ne zdařilá komedie Život je život.

Čím to, že v Česku tolik oblíbený žánr pohádky z ničeho nic netáhne? Výsledek je o to překvapivější, že se na jejích kvalitách vzácně shodla celá kritická obec. Částečnou odpověď by mohly dát sociální sítě, kde se rodiče dětí předteenagerovského věku snad až příliš často dotazují, “jak moc temná” pohádka o krkavcích je.

Někteří mají ještě v živé paměti první filmovou verzi Sedmera, strašidelný příběh z dílny Ludvíka Ráži. Jiní četli originál od Boženy Němcové (či, v horším případě, i ten od drsnějších Grimmů). A všichni pak viděli trailer, v němž nad neproniknutelnými hvozdy zlověstně krouží černí ptáci, u čehož by se napětí dalo krájet.

Česká televize tak může vábit humornými intermezzy, jak chce - stejně se své ratolesti budou zdráhat do kin pustit. Přitom jde o obavu zcela lichou, jak ostatně trpělivě vysvětluji všem, kdo se mnou (ne)vhodnost filmu od Alice Nellis denně chodí probírat.

Je přitom smutným paradoxem, že většina lidí samý týden bez mrknutí oka s dětmi absolvovala Jurský svět - film, kde se celkem zhusta hryžou hlavy a životní funkce hrdinů vypovídají službu jako na běžícím páse.

Jen v IMAXu, kam jsem si film Spielbergova nástupce Trevorrowa zašla o víkendu zopakovat, sedělo v řadách přede mnou minimálně osm čerstvých školáků a dokonce tři předškoláci. Nutno říct, že všichni zůstali až do konce - děti éry Hobitů a Potterů už zkrátka nejsou z cukru. Jestli máme být rádi nebo ne, ať řeší psychologové. Vy jim ale, prosím, dopřejte jejich pohádku.

Rekord Jurského světa

Závratných 511,8 milionu dolarů utržil o víkendu Jurský svět, 204,6 milionu z toho jenom na území Spojených států. Celosvětově jde o vůbec nejlepší start v historii filmového průmyslu. Dinosauři předběhli dokonce i Harryho Pottera a Relikvii smrti – část 2 z roku 2011 (483,2 milionu dolarů). Rekordní výsledek zaskočil i analytiky, již projektu z producentské stáje Stevena Spielberga předpovídali až třikrát méně peněz z tržeb.