Jiří Matějů - Černé skvrny (2007

Jiří Matějů - Černé skvrny (2007 Zdroj: GHMP

Jiří Matějů - Místo bez paměti (2004)
Jiří Matějů - Schody (2006)
Něco na zemi, Jiří Matějů
Jiří Matějů - Schody (2006)
Jiří Matějů - Kresby (Uvažování o prázdnu)
8
Fotogalerie

Vidím, tedy myslím. Barevná geometrie Jiřího Matějů vás pohltí

Na soukromou (a tedy tajnou) komunikaci mezi malířem a návštěvníkem galerie se zaměřuje aktuální výstava Jiřího Matějů, instalovaná do konce roku ve druhém patře Staroměstské radnice v Praze.

Jiří Matějů: Mezi mnou a tebou
kde: Staroměstská radnice v Praze
kdy: 14. 10. 2011 - 1. 1. 2012
vstupné: základní 40 korun

 

Popartově zaměřené geometrické abstrakce z dílny jedenapadesátiletého malíře zachycují pravidelné struktury, které i díky použitým barvám jakoby ožívají až po pozorném sledování. Zcela racionální výstavba malované plochy působí stroze jen na první pohled. Pravidelné obrazce pouští po chvilce pozornosti svého pozorovatele do „jiné dimenze“, představují mu až symbolickým způsobem kvalitu, ukrývající se obyčejně pod povrchem věcí.

 

V čem ona skrytá hodnota spočívá? V citlivém, a proto zcela soukromém vnitřním dialogu, ve společné meditaci s autorem nepřehlédnutelných pláten. V důvěře, s níž Matějů předkládá svá abstraktní díla veřejnosti a jejich diváky bez váhání povyšuje na svého vnitřního oponenta, své „druhé Já“. Jiří Matějů se prostřednictvím svých obrazů snaží oprostit od zkušenosti slova, vyčlenit se ze stavu „verbalizovaných skutečností“ a jasných představ a příběhů.

 

 

Metaforičnost obrazů má podle něho pro představu čistého příběhu silnější výpovědní hodnotu než zavádějící a neustále smysl měnící slovo. Fascinuje jej stav čistého vidění jako myšlení. Přesto hrají výstižné názvy obrazů v jeho díle nepřehlédnutelný význam. Obraz Moře času například znázorňuje barevnou síť utkanou z tenkých vláken – když ovšem záměrně rozostříte vidění a zaměříte svůj pohled na bod za plátnem, začnete mít díky barvám pocit, že síť se pomalu propadá, prohýbá a houpe.

 

Stejný motiv za použití jiných barev se pak objevuje i na obraze s názvem Vězení a jen potvrzuje, že pouhou změnou barevných polí lze docílit při malbě také zcela rozdílných efektů. Podobně výmluvné jsou i Kresby v úvodní části výstavy, které nesou podtitul Uvažování o prázdnu.

 

 

Název obrazu je podle Matějů vodítkem ke čtení, přehrání partitury, již malíř svou tvorbou načrtl. Obraz se podle něho po doputování k neznámému adresátovi stává průsečíkem sdílených společných hodnot v nehistorickém čase. Pokud tedy máte rádi abstrakci a s láskou se noříte do vizuálních představ na pomezí snu a skutečnosti, je pro vás výstava Mezi mnou a tebou tou správnou volbou.

 

Jiří MatějůJiří Matějů|ArchívJiří Matějů (51) je jednou z osamocených a přesto výrazných postav české umělecké scény - patří k hrstce autorů své generace, kteří se věnují výhradně abstraktnímu umění. Studoval na ČVUT (1980 – 1982) a poté absolvoval pražskou Akademii výtvarných umění (1988 – 1994) u profesora Bedřicha Dlouhého. V letech 1995 – 1997 působil jako jeho odborný asistent (spolupracovali též s Milošem Šejnou). V roce 2004 získal Jiří Matějů roční stipendium v Pollock-Krasner Foundation v New Yorku.