Darjeeling Labyrinth City: Pierre the Maze Detective

Darjeeling Labyrinth City: Pierre the Maze Detective Zdroj: Archív

Kdo se směje, nezlobí. Vytvořit vtipnou počítačovou hru je těžké, říká expert Jaroslav Švelch

Video Games and Comedy (Videohry a komedie) je název knihy, která zkoumá vztah mezi videohrami, humorem a komedií. Sborník příspěvků národnostně pestrých autorů představil jeden z jejích editorů Jaroslav Švelch na libereckém festivalu Anifilm.

Když se smějeme, až se za břicho popadáme, ještě ve chvíli, kdy dopaříme na počítači nebo na mobilu, hrajeme ještě vůbec počítačovou hru? Nestává se taková hra spíš už filmem, komedií, vtipným uměleckým dílem?

Tato otázka padla při jedné z prezentací na libereckém festivalu animace Anifilm, který se věnuje i kvalitě počítačových her: uděluje mimo jiné cenu Nejlepší počítačová hra pro děti (letos zvítězil projekt studia Darjeeling Labyrinth City: Pierre the Maze Detective), ale má i Cenu za nejlepší výtvarný počin v počítačové hře (letos si ji odnesla hra Sable britského dvoučlenného studia Shedworks).

„Je ale těžké vytvořit vtipnou počítačovou hru,“ povzdechl si při dotyčné prezentaci na Anifilmu ­Jaroslav Švelch, expert na digitální hry a nová média.

O nové knize Videogames and Comedy (Videohry a komedie), která vyšla před měsícem a je složena z národnostně pestrých příspěvků (mimo jiné od autorů z Polska a Běloruska), vyprávěl Švelch před plným sálem a v angličtině jako jeden z jejích editorů: „Kniha je bohužel nákladná, stojí sto šedesát dolarů, ale momentálně se snažím přesvědčit knihovny v České republice, aby ji pro čtenáře zakoupily. O překladu do češtiny se zatím neuvažuje, ­ovšem najde-li se nakladatelství, které by mělo zájem, bude to fajn.“

Kniha Videogames and Comedy zkoumá vztah mezi videohrami, humorem a komedií. Její závěrečná část nabízí i případové studie jednotlivých her nebo herních sérií – mluví o použití ironie i sexuálního a rasového humoru. Na přednášce pak Švelch i s pomocí ukázek vysvětloval, co je v počítačových hrách komické, jak si autor může dělat legraci přímo z hráče, jak některé hry používají slapstick komedii, jak a proč se smějeme, když postavy prohrávají…

Pokud vás nebo vaše děti baví počítačové hry, je to dobrý návod, jak se na ně podívat z jiného úhlu.