Neviditelná

Neviditelná Zdroj: kviff.com

Cigán, Restaurátor, Spoluautor, Beduín a Neviditelná: Kvalitní karlovarská partička

Drásavé, temné, barevné, hravé, silné, originální a hlavně dobré. Takové filmy se letos sešly v hlavní soutěži karlovarské přehlídky.

 

Slovenskému filmu Cigán se tleskalo ve stoje. Je to tak trochu i naše hrdost, protože koprodukčním podílem na snímek Martina Šulíka přispěl i náš Fond na podporu kinematografie a Česká televize. Byla to dobrá investice do dobrého filmu. Šulík vypráví příběh patnáctiletého Adama, který se snaží překročit hranice chudé rómské osady na východním Slovensku. Navzdory zjevné sociální inteligenci a zdravém jádru se chlapec ocitá v začarovaném kruhu, z nějž není úniku. Je to poetický, ale především drsně pravdivý film zachycující realitu prostřednictvím autentických „herců“ v jejich vlastním prostředí. Publikum na karlovarském festivalu Cigán nadchl, ve čtvrtek se vypraví na pouť do kin, tam už to bude mít těžší, ale držme mu palce.

 

 

Titul sympaťáci festivalu si zatím vysloužili pánové David Morse a Martin Donovan, kteří přijeli s americkým soutěžním filmem Spoluautor. Davida Morseho můžeme znát díky asi třiceti rolím strážců zákona (jednoho si vystřihl i v seriálu Dr. House) nebo také z Tance v temnotách, Křižovatky smrti, Zelené míle... Martin Donovan se zase objevuje v seriálu Tráva a do filmu Portrét dámy ho obsadila Jane Campionová, od ní se toho prý také nejvíc naučil o filmové režii. Donovanův režijní debut Spoluautor má brilantně napsaný scénář se skvělými postavami (také Donovanova práce): soused pobuda, ochlasta a recidivista (Morse) zajme dramatika v tvůrčí krizi (Donovan) a drží ho jako rukojmí, zatímco dům obléhají policisté dvojice uvnitř se procvičuje v umění dramatické improvizace. Originální příběh, výborné dialogy, brilantní herci.

 

Zdánlivě nenápadný je izraelský snímek Josepha Madmonyho nazvaný Restaurátor. Příběh o střetu tradičních hodnot se současným hektickým vnímáním světa je vyprávěný s velkým citem pro psychologii postav. A tak se dostavuje jednoduchý, leč zásadní efekt, totiž že nás osud hrdinů filmu skutečně zajímá. Navíc je v příběhu zestárlého restaurátora, jemuž hrozí, že přijde o svou dílnu, skryto i tajemství, což je vždycky vítaný prvek.

 

Film Neviditelná si v Karlových Varech vysloužil přezdívku „Černá labuť z Německa“. I tady se řeší tvůrčí i osobní krize mladé umělkyně, která je obsazena do role, jenž je nad její síly. Režisér se z psychicky labilní dívky snaží prostředky za hranicí etiky dostat co nejlepší výkon. I Neviditelná se vyznačuje velmi vysokou úrovní filmového řemesla, která je ostatně typická pro většinu snímků letošní soutěže. Navíc je tu díky mladé herečce Stine Fischer Christensenové k vidění jeden z nejlepších hereckých výkonů.

 

 

Konkurovat jí může ale i Olga Simonova, která hraje v ruském snímku Beduín zoufalou ženu snažící získat peníze pro umírající dceru. Rozhodne se, že za slušný honorář odnosí dítě pro homosexuální pár, a s pozoruhodnou houževnatostí čelí sérii komplikací, které ji potkávají. Silný, dramatický příběh postrádá patos i falešné dojímání a soustředí se na přímočaré filmové vyprávění, které prostě člověka musí chytnout u srdce.

 

Jestli chytne u srdce i porotu v čele s oscarovým režisérem Istvánem Szabó, budeme vědět v sobotu večer. Pro tuto chvíli se loučíme s optimistickým konstatováním, že o silné filmové zážitky zatím v Karlových Varech nouze není.