Pouta

Pouta Zdroj: Bontonfilm

Český lev v zajetí Pout

Pět Českých lvů pro Pouta, tři pro Kukyho, dva pro Ženy v pokušení. Po jedné ceně si odnesli tvůrci filmů: Mamas & Papas, Kajínek a Přežít svůj život. Naopak bez jediné trofeje zůstaly snímky Občanský průkaz, Největší z Čechů i Habermannův mlýn. Nejlepším dokumentem roku je Katka. Taková je bilance 18. ročníku českých výročních filmových cen.

 

Kandidátů na ocenění v jednotlivých kategoriích bylo letos premiérově hned pět. Během večera se ovšem nominace zúžily na finálové trojice. Prý aby to bylo napínavější. Ve skutečnosti hlavně proto, že odvysíláním pět ukázek z filmů u každé kategorie by se doba přenosu předávání Českých lvů neúměrně protáhla. I tak prozaické mohou být důvody pro nastavení pravidel udílení výročních cen.

 

 

Předčasný vrchol večera přišel hned v úvodu: cenu za dlouhodobý přínos českému filmu převzal Zdeněk Svěrák. Byl rád a vypadalo to, že všichni v sále jsou rádi s ním. Symbióza v českém kontextu jen zřídka vídaná. Druhým hrdinou večera byl Jan Budař, který v těžké a nevděčné roli moderátora obstál (za vydatné pomoci hopsajících hochů z taneční skupiny The Pastels). Po rozpačitých letech se Českým lvům vrátila důstojnost.

 

Nejlepší film: Pouta

Čekalo se to. Přestože je to film s množstvím chyb a nedotažeností. Zřejmě nabídl něco, po čem byl hlad. Těžko to pojmenovat. V tom filmu je něco zlého – a nejde jen o estébácké téma, podobné pocity vyvolávají snímky, v nichž nenajdeme postavu, která by vzbuzovala sympatie nebo alespoň soucit či účast. Každopádně absolutní absence naděje se akademikům líbila víc než film o překonávání tvůrčí krize (Největší z Čechů), víc než hořkosladká retromozaika (Občanský průkaz), drama o české vině (Habermannův mlýn) a také víc než originální loutkové dobrodružství (Kuky se vrací).

 

Nejlepší režie: Radim Špaček (Pouta)

Radim Špaček je unikát: ve sbírce Českých lvů má toho Plyšového za nejhorší film a teď přidal i toho skleněného. S ním přišel i skalp Jana Švankmajera nebo Jana Svěráka, to není zlá bilance. Z toho plyne, že není radno nad kýmkoli lámat hůl, může překvapit.

 

Nejlepší scénář: Ondřej Štindl (Pouta)

Logika velí, že nejlepší film by měl mít i nejlepší scénář.  To je asi ten skutečný důvod, proč Ondřej Štindl cenu dostal.

 

 

Nejlepší herečka v hlavní roli: Zuzana Bydžovská (Mamas & Papas)

Českého lva pro Zuzana Bydžovskou můžeme chápat také jako satisfakci pro jinak neprávem opomenutý snímek Alice Nellis.

 

Nejlepší herec v hlavní roli: Ondřej Malý (Pouta)

Ondej Malý překvapil. Hlavně tím, že herce z hradeckého divadla většina lidí neznala. Z překvapení se pak vylíhla jistota, že Českého lva dostane právě on. Jeho největší konkurent – Rostislav Novák, který předvedl strhující výkon ve filmu Piko, se v nominacích vůbec neobjevil. Že by se akademikům nelíbil? Spíš si Piko zapomněli pustit. Ono koukat na všech 21 filmů je dřina.

 

 

Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Eliška Balzerová (Ženy v pokušení)

Další z jistot letošních Českých lvů. Jinak to ani být nemohlo. Tahle cena je – řekněme – kolegiální.

 

Nejlepší herec ve vedlejší roli: Vladimír Dlouhý (Kajínek)

I tahle cena byla jasná. Byla udělena in memoriam a nesluší se o ní polemizovat. Krom toho byla zasloužená. I v blbém filmu se mohou objevit kvalitní herecké výkony.

 

Nejlepší kamera: Jaromír Kačer (Pouta)

Jaromír Kačer má asi největší podíl na tom, že Pouta působí tak sugestivně a mají „ksicht“. Dokázal celý film vizuálně sjednotit a propůjčil mu velmi depresivní atmosféru. Přesto měl několik vážných konkurentů, hlavně Alexandra Šurkalu (Habermannův mlýn).

 

Nejlepší výtvarný počin: Jan Švankmajer (Přežít svůj život)

Jako jediný ze všech se Jan Švankmajer loni dostal do velkého filmového světa, jeho film Přežít svůj život se s úspěchem promítal na festivalu v Benátkách. Doma na něj zbyla „výtvarná“ cena. Aspoň něco. Další důkaz toho, že Švankmajer doma pravdu není prorokem. Už si na to asi zvykl.

 

 

Nejlepší střih: Alois Fišárek (Kuky se vrací)

Nejlepší hudba: Michal Novinski (Kuky se vrací)

Nejlepší zvuk: Jakub Čech, Juraj Mravec, Pavel Rejholec (Kuky se vrací)

Trojice cen pro Kukyho napovídá, že 1) film Jana Svěráka přece nemůže odejít s prázdnou, 2) že precizní provedení každého detailu ještě nemusí znamenat, že bude celek dokonale a bezchybně fungovat.

 

Nejlepší dokumentární film: Katka (režie: Helena Třeštíková)

Práce Heleny Třeštíkové už léta vzbuzuje respekt. Letos měla solidní konkurenci, hlavě Nesvatbov a také Český mír. Nesvatbov byl na festivalu v Berlíně, Český mír má Cenu české filmové kritiky, Katka Českého lva. Všichni mohou být spokojeni.

 

 

Divácky nejúspěšnější film: Ženy v pokušení

Tak tohle bylo fakt jasné. Český lev propojil oba břehy tuzemské kinematografe, na jednom divácký výrobek Ženy v pokušení, na druhém ambiciózní Pouta, která své diváky hledala jen obtížně. Přiláká je do kin alespoň nálepka „držitel pěti Českých lvů“? Uvidíme.