Madonna

Madonna Zdroj: fanpop.com

Berlinale: Václav Havel s Madonnou ve 3D? Proč ne

Berlínský filmový festival /10. – 20. 2./ má za sebou víkend ve znamení 3D, návštěvu Madonny a prezentaci Havlova režijního debutu Odcházení.

 

Jako gesto vstřícnosti k novým technologiím zařadili organizítoři Berlinale do hlavního programu hned tři snímky natočené ve 3D. Jména tvůrců by měla být posvěcením skutečností, že 3D snímky už nejsou pouťovou atrakcí, ale regulérní cestou otevírající další možnosti kinematografie. Trošku to vypadá, jako by v Berlíně chtěli objevit Ameriku, ale tak to na festivalech chodí, na jednu stranu se tu prezentují ty nejprogresivnější snímky, které během posledního roku vznikly, ale zároveň tu funguje zjevná zdrženlivost zejména vůči novým technologickým postupům. Řadu let trvalo, než začaly velké festivaly brát vážně počítačovou animaci. Bariéru před pár lety prolomil Shrek v Cannes a od té doby tam mají otevřené dveře zejména filmy od Pixaru.

 

 

K podobnému průlomu došlo letos v Berlíně ohledně 3D projekcí a postarala se o to výrazná jména. Režisér Wim Wenders přispěl tanečním snímkem Pina, jehož premiéru přispěchala podpořit i kancléřka Angela Merkelová, jejich společnou fotografii ve futuristických brýlích pak otiskly všechny německé deníky. Další německý klasik Werner Herzog přispěl do 3D kolekce trochu přírodovědným a trochu historickým dokumentem Jeskyně zapomenutých snů. Nejpůvabnější byl ovšem animovaný snímek Pohádky noci Michela Ocelota, který 3D spojil s tradiční papírkovou metodou animace. Evidentně šlo o to demonstarovat, jak širokému spektru filmů může 3D posloužit. Klidně mohli do party přibrat i český příspěvek k tématu, filozofický experimentální esej Jana Němce Heart Beat 3D nebo loutkové Fimfárum.

 

 

Na titul festivalového deníku Variety pronikl Václav Havel a zpráva o jeho debutu Odcházení. Původně se Havel chystal do Berlína osobně, ale zdravotní stav mu v cestě nakonec zabránil. Takže se žádná velká sláva nekonala, promítl se dvouminutový trailer, vypila se sklenka a šlo se dál. Nicméně producent Jaroslav Bouček si slibuje, že by tu na filmovém trhu mohl najít pro Odcházení zahraničního distributora, zájem o film prý je, Havlovo jméno má stále zvuk. Každopádně bude usilovat o to, aby se Odcházení dostalo na festival do Cannes.

 

Stejnou misi – jen poněkud velkorysejší – podnikla v Berlíně Madonna, která už dokončila svůj druhý režijní počin. Jmenuje se W. E. a pojednává o vztahu britského krále Edwarda VIII a Wallis Simpsonové, jejich románek měl skandální příchuť, protože Wallis byla Američanka a ještě ke všemu rozvedená, což bylo pro královskou rodinu nepřijatelné a Edwarda to stálo trůn. Madonna film režírovala, podílela se i na scénáři, před kameru ale nevlezla. Kdy bude mít film premiéru, je zatím ve hvězdách, Madonna by s ním evidentně ráda pronikla na některý z velkých festivalů, třeba se sejde s Havlem v Cannes.