Okrasné neonové paroží

Okrasné neonové paroží Zdroj: 100 % design London

Dekorativní ptačí skřipce od Aime.
Jelení hodiny od britských Westergaard design.
Hlavně být motivicky i barevně v souladu s přírodou – opět Westergaard design.
Okrasné neonové paroží
Ptačí budíky od návrhářů z & design.
13
Fotogalerie

Fotogalerie: Londýnský design - letos frčí ptáci a parohy

Po čtyři dny, od 23. do 26. září, probíhala v rámci londýnského festivalu designu i jeho zakládající, ikonická akce, veletrh 100 % design London. Stejně jako loni se tu prezentovali i špičkoví čeští designéři, a to ve velkém.

 

Ještě než se dostaneme k „české stopě“, musím se podělit o jeden vypozorovaný trend, který mě jako amatérskou ornitoložku dosti zasáhl. Ať jste na obřím výstavišti v Earls Court šli kolem hedvábných tapet, expozice věšáčků, porcelánových servisů nebo shluku svítidel, všude se na vás hrnuly ptačí vzory! A pak taky, bůhvíproč, parohy… Zdá se, že úplně jednoduché siluety vrabce a sovy letos ovlivnily výtvarníky od severního Norska po Manchester – prohlédněte si galerii.

 

Paroží v Londýně si prohlédněte ve fotogalerii.

 

O českých vystavovatelích si více přečtete i v tištěném Reflexu, který vyjde 7. 10. Většina z čtrnácti značek, které s podporou ministerstva průmyslu a obchodu vyjely do Londýna (a předtím do Milána, New Yorku či Paříže) na jednu z nejvýznačnějších akcí ve světě designu a užitého umění, totiž navíc bude vystavovat i příští týden v Praze, na dvanáctém ročníku Designbloku. „Je prima, že značka Czech Selection už získala takovou popularitu a že se vžila jako pestrý český výběr – mnozí návštěvníci si ji pamatují z jiných veletrhů a chodí sem cíleně,“ myslí si Jan Čtvrtník, český designér pracující nyní v italské divizi Elektroluxu, který v rámce veletrhu přednášel o svých zkušenostech z práce pro IKEA, Moser nebo Volvo. Čtvrtníkovu kreativitu mimochodem uvidíte na Designbloku v několika podobách – ve formě elektrických spotřebičů, květináčů Calimera pro firmu Plastia, v Superstudiu budou viset Čtvrtníkova světla a pod nimi stát jeho nová křesla a sofa navržené pro Polstrin design.

 

Další díla najdete ve druhé fotogalerii.

 

Křišťálová LupaKřišťálová Lupa|Reflex.czNa 100 % design London každý rok dorazí kromě téměř patnácti set novinářů i tisíce odborníků z oboru a laické veřejnosti. V české expozici je letos zaujalo mnohé: Největší nával byl u svítidel Lasvit; samostatná velkolepá prezentace lustrů-ledopádů byla vidět prakticky z každého kouta haly (ne nadarmo má firma v Londýně pobočku a její lustry zdobí nejen nejlepší hotely v Šanghaji a Tokiu, ale i strop londýnského obchoďáku Harrods). Pak botasky Botas, za jejichž designérem Janem Klossem přišla v jedné chvíli Italka středního věku se spoustou dotazů po nové kolekci a možnostech objednávky na webu, načež ji vystřídala trendy stařenka vzezření i věku nebožky královny matky a začala zkoumat barevné kombinace, které jen o pár chvil později zaujaly mladého Japonce natolik, že si jedny z bot chtěl okamžitě koupit. Japonci a jiní Asiati byli mimochodem u vytržení z obřích váz Marubi, luxusní exteriérové i interiérové dekorace, která je v Evropě v kurzu zejména u Italů. Ohlas budily i hodinky Prim – zřejmě jediné vystavované hodinky na celé akci –, ačkoli britští zájemci o řemínkovou krásu mj. z dílny studia Olgoj Chorchoj i moderní nástěnné hodiny zřejmě nemohli tušit, že jde o hodinky prezidentů a diplomatů. Také Karen Feldman, sklářka a především majitelka pražské firmy Artěl, rozdala snad stovku vizitek – její sklenice si zákazníci pamatovali z pařížské přehlídky Maison&Objet. A o „princeznovském stolku“ Princess, který navrhli opět Olgojové (pro firmu Martina Kukačky Process, která je známá hlavně díky Treasury Table od Lucie Koldové), se ani nezmiňuji – kosmetické stolečky pro pracující dámy byly v Londýně k vidění dva a český prototyp z amerického ořechu naprosto dominoval.

 

Jisté je, že zatímco u českého stánku na šanghajské výstavě Expo (které za měsíc končí) člověk nikdy neví, zda tam oněch skoro sedm milionů návštěvníků přišlo kvůli tomu, že je pavilon blízko vchodu do výstaviště a že nenabízí nic, u čeho by se divák mohl zastavit na delší dobu (a proto funguje jako průtokový ohřívač a láká absencí front), u účasti českých značek pod hlavičkou Czech Selection v Londýně si můžeme být bezpečně jisti, že máme něco extra. S druhou půlí souvětí by jistě souhlasil i náš velvyslanec v Británii Michael Žantovský, který se přes svůj nabitý program přišel na veletrh pro jistotu podívat hned dvakrát.

 

Zaujal vás tento článek? Podpořte nás v anketě Křišťálová Lupa 2010 v kategorii Média - všeobecná. Děkujeme.