Stahování posiluje hudbu

Stahování posiluje hudbu

Stahování posiluje hudbu

Kopírování prý zabíjí hudbu... Jenže podle některých ekonomických studií se zdá, že stahování a kopírování zabíjejí ani ne tak hudbu, ale pornografii.

Kopírování zabíjí hudbu – pod tímhle názvem proběhla před lety v Česku kampaň proti kopírování CD. Podobná akce se pak konala proti stahování hudby z Internetu. Jenže ...
...podle některých ekonomických studií se zdá, že stahování a kopírování zabíjejí ani ne tak hudbu, ale pornografii.
Proti kopírování a stahování z Internetu zpočátku protestovala velká jména populární hudby, například Madonna či skupina Metallica. Naopak, nepříliš známí hudebníci byli pro. Šlo totiž o peníze.
Zatímco velké hvězdy vydělávaly na prodeji svých CD, a tudíž měly dojem, že jim Internet ukrajuje z příjmu, začínající hudebníci se radovali. Neměli totiž vybudovanou velkou skupinu příznivců kupující jejich CD a většinu peněz vydělávali na koncertech. Stahování své hudby zdarma tak brali jako propagaci, která jim umožní dostal víc lidí na koncert, prodat víc lístků a víc vydělat.
Později se zjistilo, že ani hvězdy nemusejí na Internetu tratit. Podle studie ekonomů Felixe Oberholzera a Kolemana Strumpfa si většinou hudbu produkovanou zpěváky zvučných jmen stahují lidé, které by stejně ani nenapadlo si CD koupit.
Část z nich dokonce po „ochutnání“ skladby zdarma jde a koupí si CD daného interpreta. Ostatně potvrzuje to i současná zkušenost některých hudebníků, kteří nabízejí na Internetu část svých nahrávek zdarma.
Snadné kopírování a stahování souborů z Internetu tak zatím nejvíc dopadly na „průmysl pro dospělé“ neboli filmovou pornografii. V pornografickém průmyslu totiž stěží existují stejně nezastupitelné hvězdy jako v muzice a není tu ani obdoba živých koncertů. A hlavně neexistuje tu jako v hudbě možnost nalákat zájemce „ochutnávkou“ skladby na celé dílo. Spoustě lidí totiž stačí k uspokojení podívat se na dvou- až tříminutovou filmovou sekvenci staženou zdarma a nepotřebují kupovat celý hodinový film, podotýká seriózní ekonomický list Financial Times.


PARADOXY MARKA HUDEMY