REFLEKTOR: Drsňárny s překvapením

REFLEKTOR: Drsňárny s překvapením

REFLEKTOR: Drsňárny s překvapením

Z extrémně bohaté nabídky premiér vybíráme tři snímky pro tvrdé chlapce, které nejsou takové, jaké se můžou na první pohled zdát. ZOMBIELAND – DOKONALÝ ÚNIK - PROROK





Premiéry 3. 12. 2009



ZOMBIELAND
USA 2009
Režie: Ruben Fleischer
Hrají: Woody Harrelson, Jesse Eisenberg, Emma Stone ad.
Distribuce v ČR: Falcon
80 minut


Krev, apokalypsa, zombíci. Brutální hororová komedie ZOMBIELAND si doslova užívá možností vysokého ratingu přístupnosti. Je krvavá, je nechutná… a je hravá. Možná až moc.

Žravá monstra se redukují na pouhé povyražení, na které můžete zajít s&#160celou rodinkou do zábavního parku. Samotný Zombieland je pak ekvivalentem teenagerských masturbačních fantazií. Vypráví totiž příběh ňoumy, který sedí doma u počítače, přesto je náhle strhnut do víru zombie-pekla. V něm se nejen osvědčí jeho inteligence, dokonce se z něj stane hrdina, jemuž do náručí padne nejkrásnější dívka široko daleko (pravda, konkurence není moc vysoká – z ostatních slečen jsou buď zombie, nebo se už přímo rozkládají).

Je malinko smutné, že se ze sociálně-kritického a hlavně adekvátně surového hororového konceptu stala jen nezávazná atrakce, kterou si užijí i&#160dvanáctiletá děcka. Krev a další hororové propriety fungují jen jako pseudodrsné pozlátko, zkrášlující jinak docela vtipné putování bandy sympatických postav. Zombieland tak možná má svůj půvab. Ale rozhodně nemá koule. Kdyby byly zombie mrtvé, obracely by se v hrobě - historicky nejúspěšnějším zástupcem jejich subžánru se totiž stala právě tahle milá, leč vykastrovaná taškařice.



DOKONALÝ ÚNIK
USA 2009
Režie: David Twohy
Hrají: Milla Jovovich, Steve Zahn, Timothy Olyphant ad.
Distribuce v ČR: Palace Pictures
98 minut


Líbánky. Havaj. Krásná příroda. Slunce. Zkrátka ráj všech zamilovaných. Jenže jedna věc může zkazit náladu. A ne, nemyslím tím zjištění, že doma zatím zdražili plyn a dálniční známky. Selanku mnohem spíš zkalí informace, že na místě momentálně řádí dvojka zabijáků. Jedny novomanžele už odkrouhla. Kdo bude další?

DOKONALÝ ÚNIK servíruje skutečně únikovou zábavu, která je hrdá na své brakové základy. Tři páry si tu zkříží cesty, přičemž zkušený divák musí tušit, že role nejsou rozdány vůbec jasně. O tom, kdo bude vraždit a kdo skončí v pytlích na mrtvoly, se bude dlouze licitovat. A jasno bude až po jednom z těch zábavnějších „šokujících zvratů“, které nám hollywoodská béčka v posledních letech naservírovala.

Tahle hra s divákem bohužel brzy dosáhne svých limitů. Rafinovanost otupují klopýtavé vysvětlovačky, napětí se rozmělňuje kvůli extrémně dlouhému čekání na (tušený) zvrat, stylově přehnané akční peklo skončí, jen co začne. I béčko zjevně může skýtat velký potenciál - jen by si zasloužil kompletně vytěžit.



PROROK
Francie / Itálie 2009
Režie: Jacques Audiard
Hrají: Tahar Rahim, Niels Arestrup, Adel Bencherif ad.
Distribuce v ČR: Aerofilms
150 minut


Velká cena poroty v Cannes a teď i&#160první triumfy v zámoří. K&#160PROROKOVI se přistupuje jako k možná nejlepšímu letošnímu filmu ze starého kontinentu, což je malinko zarážející. Tak bídně na tom evropská kinematografie letos nebyla, aby ji musel zastupovat zrovna přebujelý Prorok.

Nejde ani tak o stopáž, byť sto šedesát minut je v tomto případě opravdu smrtících. Prorok se během nich rozlézá až do epické šíře, prodírá se velkým množstvím postav, motivů, klestí si cestu nabubřelými symbolismy, aby se beztak vyrýsoval do otřepané archetypální historky o zrodu jednoho mocného muže.

Nic proti přizpůsobování rytmu filmu rytmu vězeňského života. Nic proti reflexi mimoděčnosti, s jakou se devatenáctiletý bažant mění v kápa. Ale Prorok na tomhle poli spíš ztrácí, než že by získával. Francouzská vězeňsko-gangsterská variace je zemitější a prostá okrasnosti velkých mafiánských ság z Ameriky. Se samozřejmou brutalitou a nenakašírovanou syrovostí se noří mezi kriminálníky. Jenže přitom má – a je to při vší řemeslné suverenitě překvapivé zjištění - problém docela obyčejně přikovat pozornost k jeho hlavní postavě.

To musí každý snímek srážet dolů. Zvlášť takový, který délkou přesahuje i&#160většinu děl Martina Scorseseho.


Do kin se derou i veselejší a jemnější tituly: Dětem je určen animák z&#160dílny Luca Bessona Arthur a Maltazardova pomsta, svou originalitou a&#160hravostí fascinuje francouzská Panika v městečku, tímtéž už spíš naopak ubíjí režisér Jean-Pierre Jeunet (rozhovor s ním nalistujete v&#160tištěném Reflexu) ve snímku Galimatyáš. A konečně, tragické reakce sklidil český pokus o hitchcockovský thriller Oko ve zdi s Karlem Rodenem. I tak je z&#160čeho vybírat.





Sledujte rubriku FILM / TV