REFLEKTOR: Ambiciózní debutanti, nevýrazní matadoři

REFLEKTOR: Ambiciózní debutanti, nevýrazní matadoři

REFLEKTOR: Ambiciózní debutanti, nevýrazní matadoři

Dělení na vysoké a nízké už se dávno přežilo. Stejně jako se překonal pohled, podle kterého musí být komerční film méně hodnotný než snímek programově umělecký.

Kinematografie má mnoho odstínů a ty zajímavé se dají často najít i v těch nejpopcornovějších bijácích. Ne však tenhle týden. Vrací se stará dobrá rovnice „čím víc art, tím lepší“.

Premiéry 1. 10. 2009






HLAD (Hunger)


VB / Irsko 2009


Režie: Steve McQueen
Hrají: Michael Fassbender, Liam Cunningham, Stuart Graham ad.
Distribuce v ČR: Artcam
96 minut

Zapamatujte si jméno Steva McQueena! Přesněji řečeno, zapamatujte si je v novém kontextu, než jaký se nabízel při vzpomínce na legendárního herce z Motýlka. Stejné jméno identifikuje i jednu z nových výrazných osobností britského filmu, vizuálního umělce, který se na prahu čtyřicítky posunul od videoartu a fotografie až ke kinematografii v její nejklasičtější (tedy hrané a celovečerní) podobě. I v ní McQueen oslnil.

Jeho HLAD nejprve líčí vyhrocené podmínky v severoirské věznici, v níž byli během 70. a 80. let drženi „teroristé“ z řad IRA, pak sleduje Bobbyho Sandse před zahájením protestní hladovky a během šesti zničujících týdnů jejího trvání. O politiku tu ale primárně nejde. McQueen ji smázne víceméně jen pár dobovými střípky a dovysvětlujícími titulky z úplného závěru.

McQueenova prvotina nicméně připomíná, že film je výsostně vizuální médium. Obejde se klidně bez dialogů a detailněji přibližovaných motivací postav. Beze slov. Výtvarně vytříbené fragmenty z vězení v sobě mají neslýchanou fyzičnost – McQueen se nedere postavám do hlavy, ale proniká do jejich těl. Tahle živočišná studie hledí na vyhrocené vězeňské téma nevídanou optikou, jež je pudová, syrová a zcela nekompromisní. McQueen se neštítí výkalů a hnusu ve vězeňských kobkách, neuhýbá před výbuchy násilí (inscenuje je přísně realisticky), přitom si dovolí vsadit do filmu i čtvrthodinovou polemiku o správnosti sebeobětování. Nevtírá se jednoduše do přízně.

Tak vyspělý debut se vidí zřídkakdy. Proto byl oceněn v Cannes. Proto neměl být na několika frontách porážen pohádkovým Milionářem z chatrče.





NA CHVÍLI SVOBODNÍ
(Ein Augenblick Freiheit)
Rakousko / Francie / Turecko 2008

Režie: Arash T. Riahi
Hrají: Navíd Akhavan, Pourya Mahyari, Elika Bozorgi, Sina Saba ad.
Distribuce v ČR: AČFK
110 minut

Ctitelé festivalových titulů můžou jásat i podruhé, protože česká distribuce splácí ještě jeden „artový“ dluh z minulého roku. Koprodukční snímek od dalšího debutujícího režiséra, Arashe T. Riahiho, je esencí toho, co frčí na filmových přehlídkách: Riahi totiž jako iránský uprchlík žijící v Rakousku promítl do svého prvního hraného celovečeráku jak vlastní zkušenosti, tak i poctivě odžitá traumata a bolesti svých krajanů a vpašoval je do dramatu o íránských běžencích, hledajících na západ od své domoviny lepší život. Neokázalá festivalovka teď bude obíhat i po českých filmových klubech.






JULIE A JULIA (Julie & Julia)


USA 2009


Režie: Nora Ephron
Hrají: Meryl Streep, Amy Adams, Jane Lynch, Vanessa Ferlito ad.
Distribuce v ČR: Falcon
123 minut

Tváří v tvář dvěma nesmlouvavým novicům se zdá, že čím zkušenější a méně umělecky ambiciózní tvůrce, tím větší inklinace k bezvýrazně konformním titulům pro jednu sezónu. Je to nefér generalizace, ovšem tenhle týden platí.

Klasička žánru romantické komedie Nora Ephronová (scenáristka Když Harry potkal Sally a režisérka Lásky přes internet) už pouze vyplňuje spotřební poptávku, tentokrát s lehce melodramatickou oddychovkou o vášni dvou Julií pro vaření. Ta první má úsměv Meryl Streepové a řádí za plotnou jako kuchařská legenda Julia Childová. Právě podle její knihy o padesát let později vaří, bloguje a vlastně i celkově žije mladá Julie Powellová (hraje ji roztomilá stoupající hvězdička Amy Adamsová).

Už od Mamma Mia víme, že divačky rády podléhají rozjuchané a o „vitalitě v každém věku“ přesvědčující Meryl Streepové. Ty, které si před odchodem do kina dokonce sundávají kuchařskou zástěru, si budou v sále zálibně pomlaskávat.







ULOVIT MILIARDÁŘE

ČR 2009

Režie: Tomáš Vorel
Hrají: Tomáš Matonoha, Jiří Mádl, Ester Janečková, Miroslav Etzler ad.
Distribuce v ČR: Bioscop
112 minut

Kde momentálně stojí Tomáš Vorel, se neidentifikuje snadno. Gympl byl kasovním trhákem a v podstatě mainstreamovou výpovědí o trablech mladého sprejera, Ulovit miliardáře se pokouší oslovit stejné masy skrze známé obličeje, další soundtrack DJ Wiche a široké kritické rozpětí, jež obsáhne pranýřování médií, zbohatlíků i zlatokopek s mírami 90-60-90.

Přesto Vorel na festivaly zván bude - na slavné časy Kouře a Pražské pětky se nezapomíná a režisérův pohled na svět je navíc i nadále svébytný. Bohužel se ale čím dál tím výrazněji vzdaluje od míst, kde se dá mluvit o humoru a přesných trefách, naopak definitivně přechází do sfér lobotomických karikatur, přepáleného moralizování a bezuzdné herecké křeče, jež má fungovat jako ostrá společenská kritika. Nefunguje. Jak se můžete dočíst i v tištěném Reflexu 40/2009 (vyšel 1. října) v recenzi Dariny Křivánkové HYSTERIE, KŘEČ A ŠKLEB.





Sledujte rubriku FILM / TV