REFLEKTOR: Mysli globálně, jednej lokálně

REFLEKTOR: Mysli globálně, jednej lokálně

REFLEKTOR: Mysli globálně, jednej lokálně

Sedm filmů v jednom týdnu? Distributoři asi doprodávají zásoby, které se nahromadily na skladě během letních prázdnin. A ukazují filmy, které došly dál, než se dalo čekat.

Sedm filmů v jednom týdnu? Čeští distributoři asi doprodávají zásoby, které se nahromadily na skladě během letních prázdnin. A ukazují filmy, které došly dál, než se dalo čekat. Náš výběr zužujeme na čtyři.

Premiéry 24. 9. 2009:
PROTEKTOR – AUTO*MAT – BEJVALEK SE NEZBAVÍŠ – GAMER






PROTEKTOR
ČR 2009
Režie: Marek Najbrt, Scénář: Benjamin Tuček, Robert Geisler, Marek Najbrt
Hrají: Marek Daniel, Jana Plodková, Jiří Ornest, Martin Myšička, Klára Melíšková, Sandra Nováková ad.
Distribuce v ČR: Falcon
100 minut



Sebevědomý. Výtvarně jedinečný. Originální stylem i pohledem na čecháčkovské protloukání se druhou světovou. Mělo-li těch deset hrůzných golfových komedií, Klíčků a historických podivností vykoupit čekání na jednoho PROTEKTORA, pak to stálo za to.

Přesvědčí vás o tom i recenze v tištěném Reflexu (Darina Křivánková: FILM, KTERÝ SKVĚLE ŠLAPE, Reflex 39/2009 vyšel 24. 9.) a hlavně pak projekce v nejbližším kině. Je každopádně lehce nepatřičné, že tak nevýraznou národní kinematografii bude v něčem tak konzervativním, jako je klání o Oscary, reprezentovat zrovna snímek natolik výjimečné povahy. Samozřejmě budeme držet palce!





AUTO*MAT

ČR 2009


Režie: Martin Mareček
Hrají: Martin Mareček, Pavel Bém ad.
Distribuce v ČR: Aerofilms
90 minut






Je to snad zázračný týden, protože ve světě by se neztratil a z obvyklé provinčnosti se vymaňuje i druhý domácí počin. Časosběrný dokument AUTO*MAT přitom přináší osobní pohled jeho autora Martina Marečka na problematiku ryze regionální – na dopravní situaci v Praze.

Její pojmenovávání začíná na křižovatce před vlastním bytem, pokračuje na magistrátu, kde se řeší miliardové investice do městského okruhu, ale končí až u univerzálních principů, jak uspořádat dopravní situaci v miliónové metropoli.

Rozhodně potěší, že „mooreovský“ boj dokumentaristy za lepší svět se obejde i bez samoúčelných podpásovek, divokých manipulací a citových vydíraček. Ano, utrpí tím jeho průraznost. Ale rozhodně se nemusí snižovat poutavost a rozmělňovat pocit, že právě tenhle film má svoji jasnou cenu. Nejenom proto, že po něm zůstala stejnojmenná fungující iniciativa a že něco změnil…






BEJVALEK SE NEZBAVÍŠ (Ghosts of Girlfriends Past)
USA 2009
Režie: Mark Waters
Hrají: Matthew McConaughey, Jennifer Garner, Michael Douglas, Breckin Meyer ad.
Distribuce v ČR: Warner Bros.
100 minut



„Mysli globálně, jednej lokálně.“ Tahle moudrá věta, která trefně charakterizuje filmy výše uvedené, kupodivu padla v tuctové romantické komedii BEJVALEK SE NEZBAVÍŠ. Jedna z mnoha pohledných ženských postav ji pronese úplně mimochodem, těsně předtím, než se odebere souložit s postavou nenapravitelného proutníka Connora Meada (pohříchu se tím vyčerpá zhruba 50 % zajímavých momentů celého filmu – myšleno onou větou, ne souloží, ke které beztak nedojde).

O chvíli později už se Connor setká s přízraky všech svých ex-partnerek. Bejvalky ho poučí, že není nad věrnou monogamní lásku, tak aby se mohl další notorický balič filmového plátna napravit a dát se do kupy se svou celoživotní láskou Jenny. V hitparádě omšelých námětů by právě tenhle měl šanci na první desítku. Navíc marně doufá v případnou záchranu skrze potenciálně jiskrné dialogy nebo chemii mezi postavami. Nic z toho se nekoná. Utrum.

Tahle vyčpělá duchařská romance navíc neukojí ani členky fanklubu vypracovaného těla Matthewa McConaugheyho – po delší době totiž nedojde ani na jeho trademarkové sundavání trička







GAMER
USA 2009
Režie: Mark Neveldine a Brian Taylor
Hrají: Gerard Butler, Michael C. Hall, Alison Lohman, Kyra Sedgwick ad.
Distribuce v ČR: HCE
112 minut



Extravagantní, byť extravagantně nepovedený počin se schovává i pod názvem GAMER. Výlet do dystopické budoucnosti láká na akčního hrdinu Gerarda Butlera z 300: Bitva u Thermopyl. Ten si klestí cestu show/hrou, v níž hráči konečně ovládají opravdové drsňáky se samopaly z masa a kostí.

Futuristická střílečka se ale nekoná – režisérské duo Neveldine & Taylor totiž myslelo opravdu „globálně“ a dovolilo si nabídnout osobitou vizi toho, kam až dojde prostupování počítačových technologií a videoher do lidských životů. Což je opravdu jediná zajímavá věc – bohužel věc setrvávající v rovině námětu –, jež může obhájit vznik téhle epileptické kanonády. Rozvádění kritických myšlenek skrze hanbaté a násilné obrázky totiž má své limity a omrzí se rychleji než čekání na první pořádnou akční scénu. Mimochodem, to čekání dopadne v případě Gamera stejně, jako když se svého času čekalo na Godota …



Do českých kin nyní přichází i rok stará, avšak osobitá irská černá komedie V HLAVNÍ ROLI JÁ (A Film With Me In It, 2008), potom jeden z nejhorších filmů posledních let NOC OŽIVLÝCH MRTVOL 3D (Night of the Living Dead 3D, 2006), který názvem a tématem zoufale parazituje na hororové klasice George A. Romera, a pak i IMAXácký australsko-americký přírodovědný dokument PODMOŘSKÝ SVĚT 3D (Under the Sea 3D, 2009).






Sledujte rubriku FILM / TV