Karlovy Vary 2009 – Zpěvy sladké Francie

Karlovy Vary 2009 – Zpěvy sladké Francie

Karlovy Vary 2009 – Zpěvy sladké Francie

Francouzská stopa je na karlovarském filmovém festivalu letos hlubší než obvykle. A to nejen s ohledem na počet filmů.

Francouzská stopa je na karlovarském filmovém festivalu letos hlubší než obvykle. Nejen s ohledem na počet filmů, ale především na největší ženskou hvězdu přehlídky Isabelle Huppertovou, také režiséra Patrice Chéreaua, který tu uvedl svou retrospektivu, a producentku Claudii Ossardovou, ta zase předsedá porotě.




Francouzští filmaři mají jedno společné: nemají problém, respektive jejich problémy se dost liší od těch, jimž čelí jinde ve světě. Jsou to totiž problémy existenciální, nikoli existenční - snad proto, že Francouzi kinematografii vymysleli. Krize nekrize, film se ve Francii podporovat musí, i kdyby na chleba nebylo. Ale ono je i na ten chleba, respektive na lososa v bylinkové krustě, jehož podávali na večeři organizované společností Unifrance. Ta před lety vznikla jen proto, aby mohla propagovat francouzské filmy a filmaře ve světě.
Díky takticky velmi dobře sestavenému zasedacímu pořádku si mohla při večeři popovídat režisérka Zuzana Špidlová s producentkou Ossardovou. Zuzana má za sebou krátký film Bába, s nímž vyhrála cenu na festivalu v Cannes, a před sebou celovečerní debut, který by se měl odehrávat ve Francii. Francouzský koproducent by filmu bez pochyby slušel, a proč by jím nemohla být zrovna dáma, jež produkovala Amélii z Montmartru.


Nabídnout roli Isabelle Huppertové si ale prý Zuzana netroufla, přestože si daly u jednoho stolu creme brullé. Tahle droboučká francouzská hvězda nebyla zrovna nejvřelejší, nicméně se svěřila, že herectví považuje za „sobecké dobrodružství svého nitra“, dají se prý v něm využít všechny lidské chyby. Naložíte s nimi údajně asi tak, jako když vaříte ze zbytků.
To režisér slavného filmu Intimita nebo Královny Margot sympaťák Patrice Chéreau byl sdílnější. Mladým filmařům doporučuje: hodně chodit do kina, věnovat se pouze osobním tématům, ale nebýt příliš osobní. Sledovat reakce publika, ale nehledět na ně. Číst všechny kritiky, ale nic si z nich nedělat. Inu, Francouz.





Sledujte další raporty z filmového festivaluKARLOVY VARY 2009