Milionář s Oscarem

Milionář s Oscarem

Milionář s Oscarem

Jako „oslava filmu“ a „návrat ke kořenům“ by se dal charakterizovat 81. ročník cen Americké filmové akademie.

POHÁDKA S NEJŠŤASTNĚJŠÍM KONCEM


Předávání Oscarů se neslo v uvolněném duchu bez megalomanských gest a bez přemíry křečovitých politických narážek. Producenti slibovali svižnou show a – navzdory tomu, že byl večer prakticky prost překvapení – svému slibu dostáli. Obratně vsadili na muzikálový potenciál držitele titulu nejpřitažlivější muž planety Hugha Jackmana a ten skutečně zazářil v několika hudebně tanečních výstupech. Bylo toho tak akorát, aby si divák užil a zhruba po třech hodinách a třiceti minutách měla každá pozlacená soška svého majitele.



Nejvíc – osm, včetně té nejcennější za nejlepší film – si jich odnesli tvůrci britsko-indického snímku Milionář z chatrče, kteří neproměnili jen jedinou nominaci (v kategorii nejlepší píseň měli hned dvě želízka v ohni, tudíž mohli získat maximálně devět sošek z deseti nominací). Oscarové klání už dlouho nemělo tak jasného favorita, příběh chudého indického chlapce, který přes všechny ústrky nakonec dojde svého cíle, se dokonale trefil do atmosféry zatížené finanční krizí: je dojemný i napínavý, má sociální akcent i energii akčních filmů, a především je v něm naděje. Když už má přijít doba „pohádek se šťastným koncem“ – tak jak to ve finančně tíživých obdobích bývá – měly by vypadat právě takhle. I příběh samotného filmu koresponduje s tím, co se děje na plátně: Boylův nijak nákladný snímek neměl lehkou cestu do kin, distributora sháněl jen s obtížemi a do pozice favorita se vypracoval postupně, tak jak se šířila jeho dobrá pověst. Milionář z chatrče stvrdil svou kvalitu i cenou za nejlepší režii a adaptovaný scénář. Překvapivě zabodoval i v kategoriích střih a zvuk a snížil tak šance dalších favorizovaných filmů – těmi byly Podivuhodný případ Benjamina Buttona a Temný rytíř.


Benjamin Button se nakonec musel spokojit jen se třemi soškami (měl třináct nominací) za masky, výpravu a vizuální efekty. Temný rytíř proměnil z osmi nominací dvě – ta pro zesnulého herce Heatha Ledgera byla dopředu jasná. Ocenění přebírali jeho rodiče a sestra, soška připadne Ledgerově dceři Matildě, ovšem až bude plnoletá.



O jedno z mála překvapení večera se postaral Sean Penn (pátá nominace, druhý Oscar), který si šel pro Oscara za výkon v dramatu Milk. Na oscarové „čekačce“ byl až druhý za favorizovaným Mickeym Rourkem, který do filmu The Wrestler přenesl mnoho z tragiky svého vlastního života. Herec, který léta marnil svůj talent v boxerském ringu, zažil po odchodu své milované čivavy další smutný okamžik – tak blízko k Oscarovi už nejspíš nikdy mít nebude. Sean Penn v roli prvního amerického politika, který se otevřeně hlásil ke své homosexualitě, oslovil akademiky více. Když k tomu přičteme ocenění za původní scénář pro teprve třicetiletého autora Dustina Lance Blacka, je snímek Milk – podle váhy oceněných kategorií – druhým nejlepším filmem roku.


Svou šestou nominaci konečně proměnila Kate Winsletová za hlavní roli v dramatu Předčítač. Oscara věnovala zesnulým producentům snímku Sydneymu Pollackovi a Anthonymu Minghellovi. V euforii pak vzkázala své kolegyni Meryl Streepové, která byla nominovana už popatnácté za roli v dramatu Pochyby: „Budeš se s tím muset smířit, Meryl.“ Meryl se s tím jistě smíří, doma už má dva Oscary – byť už trochu zaprášené (za Sophiinu volbu a film Kramerová versus Kramer).



Spektrum hereckých Oscarů doplnila Penélope Cruzová, Akademie ocenila její temperamentní kreaci v romantické komedii Woodyho Allena Vicky Cristina Barcelona. Oscar za herecké výkony tedy putoval nejen do USA (Penn), ale díky Cruzové i do Španělska, bohatší je i Austrálie (Ledger) a Británie (Winsletová). Ostatně britskou kinematografii tu reprezentoval i vítězný film a jeho režisér Danny Boyle. Nejlepší kameraman je pro změnu z Dánska a autor hudby z Indie.


O jediné skutečně překvapení večera se postarala kategorie nejlepší neanglicky mluvený film: Oscar nesměřoval do Izraele za filmem Valčík s Baširem, ale do Japonska díky snímku Departures.


Bez jediné ceny nakonec zůstaly snímky: Pochyby (pět nominací), Duel Frost/Nixon (pět nominací), Výměna (tři nominace), Nouzový východ (tři nominace). Na nejvyšší úspěch nedosáhl ani náš zástupce v oscarovém klání Petr Forejt, který byl spolu se svými zahraničními kolegy nominovaný za zvukové efekty filmu Wanted.


Letos jsme byli svědky jedné z nejkratších a nejpříjemnějších oscarových show v historii. Na „faceliftu“ ceremoniálu se podílela spousta významných filmařů, kteří režírovali sestřihy filmů nebo samotná pódiová vystoupení (například Baz Luhrmann dělal muzikálový mix). O nezbytné politické dloubnutí do žeber se postaral Sean Penn, který něžně oslovil akademiky „vy komunističtí buzerantští parchanti, tohle jsem od vás nečekal“. Narážel na skutečnost, že v Kalifornii neprošel dodatek ústavy, který by umožňoval sňatky homosexuálů. Od Penna se ani nic jiného čekat nedalo a bez politické vsuvky by to snad ani nebyli Oscaři.


Zkrácený devadesátiminutový sestřih předávání Oscarů uvede v pondělí večer HBO, stejný kanál také celý ceremoniál přenášel.




Souvisejcí články:


Speciál: OSCAROVÝ PRŮVODCE (Reflex online, 19. 2. 2009)
Co možná nevíte o Oscarech...


Anketa: ...AND THE OSCAR RX GOES TO... (Reflex online, 20. 2. 2009)
Kterému letos nominovanému filmu byste Oscara dali vy?

















OSCAR 2009 - kdo jej získal?



Za herecký výkon v hlavní mužské roli
Sean Penn (USA)
role Harvey Milk ve filmu MILK (USA)
(režie Gus Van Sant)


Za herecký výkon ve vedlejší mužské roli
Heath Ledger (Austr.)
role Joker ve filmu TEMNÝ RYTÍŘ (USA)
(The Dark Knight, r. Christian Nolan, USA)


Za herecký výkon v hlavní ženské roli
Kate Winsletová (GB)
role Hanna Schmitz ve filmu PŘEDČÍTAČ (USA/Něm.)
(The Reader, r. Stephen Daldry)


Za herecký výkon ve vedlejší ženské roli
Penélope Cruzová (Šp.)
role Maria Elena ve filmu VICKY CRISTINA BARCELONA (USA/Šp.)
(r. Woody Allen)


Za nejlepší celovečerní animovaný film
VALL–I (USA)
(Wall-E, r. Andrew Stanton)


Za nejlepší výpravu
Donald Graham Burt, Victor J. Zolfo
PODIVUHODNÝ PŘÍPAD BENJAMINA BUTTONA (USA)
(The Curious Case of Benjamin Button, r. David Fincher)


Za nejlepší kameru
Anthony Dod Mantle (GB)
MILIONÁŘ Z CHATRČE (GB/Ind.)
(Slumdog Millionaire, r. Danny Boyle)


Za nejlepší kostýmy
Michael O’Connor (GB)
VÉVODKYNĚ (GB/It./Fr.)
(The Duchess, r. Saul Dibb)


Za nejlepší režii
Danny Boyle (GB)
MILIONÁŘ Z CHATRČE (GB/Ind.)
(Slumdog Millionaire)


Za nejlepší celovečerní dokument
James Marsh, Simon Chinn
MUŽ NA LANĚ (GB/USA) (Man On Wire)


Za nejlepší film v neanglickém jazyce
OKURIBITO (JAP)
(Departures /dosud nemá oficiální český distribuční název/ r. Jodžiro Takita)


Za nejlepší masky
Greg Cannom (USA)
Podivuhodný případ Benjamina Buttona (USA)
(The Curious Case of Benjamin Button, r. David Fincher)


Za nejlepší původní hudbu k filmu (scénická)
A.R. Rahman (Ind.)
MILIONÁŘ Z CHATRČE (GB/Ind.)
(Slumdog Millionaire, r. Danny Boyle)


Za nejlepší původní hudbu k filmu (píseň)
“Jai Ho” – autoři A.R. Rahman, Gulzar (Ind.)
MILIONÁŘ Z CHATRČE (GB/Ind.)
(Slumdog Millionaire, r. Danny Boyle)


Za nejlepší film roku
Producent Christian Colson (GB)
MILIONÁŘ Z CHATRČE (GB/Ind.)
(Slumdog Millionaire, r. Danny Boyle)


Za nejlepší vizuální efekty
Eric Barba, Steve Preeg, Burt Dalton and Craig Barron
Podivuhodný případ Benjamina Buttona (USA)
(The Curious Case of Benjamin Button, r. David Fincher)


Za nejlepší scénář (adaptace)
Simon Beaufoy podle románu Vikase Swarupa
MILIONÁŘ Z CHATRČE (GB/Ind.)
(Slumdog Millionaire, r. Danny Boyle)


Za nejlepší scénář (původní)
Dustin Lance Black
MILK (USA)
(režie Gus Van Sant)


Jak a kdy můžeme u nás vidět Oscarem letos ověnčené filmy?



MILIONÁŘ Z CHATRČE – v kinech od 26. 2.

PODIVUHODNÝ PŘÍPAD BENJAMINA BUTTONA – je v kinech

MILK – je v kinech

TEMNÝ RYTÍŘ – stále v kinech a též už na DVD

PŘEDČÍTAČ – v kinech od 2. 4.

VALL–I – v kinech i na DVD

VICKY CRISTINA BARCELONA – v kinech

VÉVODKYNĚ – v kinech

MUŽ NA LANĚ – v kinech má být na podzim