Parkování v Praze - ilustrační snímek

Parkování v Praze - ilustrační snímek Zdroj: profimedia

Pražany čeká revoluce v parkování, vyhrožuje Dolínek. Stačil by normální zdravý rozum

Pražský radní a náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek slibuje opravdu velké věci. V silvestrovském rozhovoru pro iDnes Pražanům vyhrožuje mimo jiné revolucí v parkování. „Čeká nás revoluce v parkování,“ prohlásil pan náměstek primátorky pro dopravu. Ano, takže čekáte, že zmršený systém parkovacích zón, hybridní a nesmyslný model, na kterém primárně profitují pouze odtahové společnosti, se změní?

Ne, tou revolucí myslí pan náměstek to, že od února bude systém automatizovaný v celém městě díky rozšíření systému fízlovacích aut společnosti Eltodo. Ta jsou díky své efektivitě schopnější a rychlejší než strážníci, takže zkontrolují více aut a stihnou rozdat více pokut. A je jim také třeba jedno, zda stojíte uprostřed zcela prázdné modré zóny se zapnutým motorem a čekáte na příbuzného se zlomenou nohou. Revoluce v praxi.

Systém pražských parkovacích zón je nesmyslný a zhovadilý, momentálně diktovaný spíše partikulárními zájmy jednotlivých městských částí. V praxi to znamená, že Praha je rozdrobená do parkovacích zón prakticky ve všech obvodech podle toho, jak se to hodí městským částem. Starosta Prahy 7 tak například odmítá jednotné parkování pro celé město, protože „co kdyby pak lidé přijeli na fotbal na Letnou auty“. Ano, tahle krátkozraká politika, při které nikoho nezajímá, že například řemeslníci musí jezdit za prací po celé Praze, ale protože je na Letné Sparta, tak prostě smysluplný parkovací projekt nebude, je jednoznačně Dolínkova ostuda.

Ostatně když už jsme u Sparty – podzemní garáže na Letné za jeho úřadování získaly hezké dvouleté zpoždění. Ale zpátky k parkovacím zónám. „Zóny jsou zaváděny vždy proto, aby regulovaly dopravu nebo umožnily rezidentům parkovat. To nemá nic společného s tím, zda někdo dojíždí někam do práce,“ tvrdil Dolínek ještě v srpnu loňského roku. Nyní ale tvrdí, že v Praze udělá parkovací revoluci a systém sjednotí.

„Za sebe se blížím tomu, aby padly hranice městských částí a vznikly logické celky, a už nebude osm nebo devět zón. Město nemůže fungovat jako federace 57 sousedských, ale nepřátelských částí. Nebo by měla být lepší prostupnost. Třeba možnost parkovat v cizí zóně na šest hodin, aby se mohli sousedé lépe navštěvovat a potkávat,“ otočil najednou ve svém posledním prohlášení. Že za jeho fungování na magistrátu nijak nepokročila například stavba záchytných parkovišť, které by celému systému mohly dát smysl, už ale nezmiňuje.

Pro Prahu je možná nakonec dobře, že Dolínek nakonec získal poslanecký mandát a nebude funkci na pražském magistrátu nadále využívat jen jako výtah k moci, zatímco bude předstírat, že řeší zásadní otázky pražské dopravy. Možná se tak uvolní prostor pro někoho, kdo Praze dá to, co potřebuje. Tedy nikoli papírové revoluce, ale opravdové řešení problémů, které obyvatelům hlavního města ztrpčují život.