Jiřina Bohdalová a Radoslav Brzobohatý v Uchu.

Jiřina Bohdalová a Radoslav Brzobohatý v Uchu. Zdroj: MFF Karlovy Vary

Už i hvězdy zalezly do kina. Festival vrcholí

Vrcholící karlovarský festival dal prostor posledním třem hvězdným hostům. Herečka Jiřina Bohdalová uvedla zrestaurovaný film Ucho, oscarový scenárista Charlie Kaufman konečně promluvil i před novináři a čerstvě dorazivší oscarový nominant Michael Shannon léčil jetlag návštěvou soutěžního maďarského filmu.

Zatímco herec, jehož proslavilo Mendesovo brilantní drama Nouzový východ, dorazil až na závěrečné tři dny přehlídky, Kaufman si ji užil od začátku do konce. Plachý filmař přivezl do Varů svůj druhý režijní počin, animovanou Anomalisu, již osobně představil divákům v kinosálech. Pověsti nemluvného autora dostál jenom zpola - na tiskové konferenci a především pak v rámci tzv. KVIFF Talk, besedě přístupné všem akreditovaným návštěvníků, totiž poměrně ochotně vysvětloval, proč ho baví Woody Allen nebo jak si pro inspiraci chodí do newyorských kaváren. “Často mě vůbec nic nenapadá, takže se seberu, jdu na kafe a to, co se mi v hlavě urodí po cestě, si u něj zapíšu,” líčil moderujícímu novináři Scottu Feinbergovi s tím, že “bohužel rozhodně víc píše než nepíše. Rád bych tenhle návyk změnil, ale zatím zůstává jen u teorie,” podotkl nadcházející laureát Ceny prezidenta MFF KV.

 

Trofej od Jiřího Bartošky dnes ve Varech převezme i Jiřina Bohdalová. “Generálku” na slavnostní večer si odbyla před dvěma dny, kdy děkovala za ovace před premiérou zdigitalizované verze trezorového thriilleru Ucho. Přestože se obvykle na své fimy nedívá, v případě Procházkova skvostu udělala výjimku a zasedla do hlediště s vysvětlením, že už ho léta neviděla. “Jsou vlastně jen dvě věci, které mi na tomhle filmu vadí. Že ho neviděli moji rodiče, protože byl dlouhá léta v trezoru. A pak že už pro mě Jan Procházka nestihl nic dalšího napsat. Když se promítala serviska Ucha, přitočil se ke mně a řekl: Smím na vás psát dál? Škoda,” zavzpomínala na konto snímku, jenž se moderního hávu kvůli sporům kolem restaurování filmových kopií dočkal s ročním zpožděním. Novou verzi mimochodem uvidí i televizní diváci - ČT art ji pustí v neděli před 10.7. půlnocí.

 

Michael Shannon, po Dafoeovi možná nejcharismatičtější VIP host, budil na kolonádě mnohem menší rozruch než všichni zmínění. Jemu osobně to nejspíš dělalo radost - jak svěřil v rozhovoru pro Reflex, všudypřítomné hledáčky mobilních fotoaparátů ho začínají přivádět k šílenství. Pozornost by si ovšem zasloužil i bez ohledu na to, že na něj ve Varech žádná soška nečeká. Za výkon v O’Neilově čtyřhodinovém dramatu Long Day’s Journey Into Night mu jen těsně unikl letošní divadelní Oscar, cena Tony, vavříny sklízel také na nedávném festivalu v Cannes, kde exceloval v novince svého dvorního režiséra Jeffa Nicholse Loving. Právě o Nicholsově dramatu se už také živě spekuluje v souvislosti s nadcházejícími Oscary. Shannona to ovšem nijak nevzrušuje. Cirkusu kolem nejslavnějších cen si prý užil dost, když měl nominaci za Nouzový východ. “Dřív stačilo vytáhnout smoking a jít, dnes abyste si kvůli tomu sháněli módního návrháře. Začíná si to vymykat kontrole,” říká na konto cen, přes něž je mimochodem uznávaným odborníkem zmíněný Scott Feinberg.

 

 

 

Analytik deníku Hollywood Reporter, přezdívaný Oscarový prorok, jenž rok co rok s obdivuhodnou přesností odhaduje šance filmových nominantů, povede se Shanonnem v sobotu odpoledne poslední letošní KVIFF Talk. O den dříve se ti dva potkali v kavárně hotelu Pupp a vyměňovali si dojmy z filmů viděných ve Varech. Feinberg na ně chodí, protože ho to, jak lakonicky říká, živí, Shannon by však nemusel - a přesto neodolal a hned po příletu “zaparkoval” v kině. Vybral si poslední soutěžní titul, maďarské Rodinné štěstí, a soudě dle festivalové šeptandy, vkus má více než dobrý - právě komorní snímek s hřebejkovskými motivy je totiž horkým favoritem na Křišťálový glóbus. Jestli se trefil, uvidíme dnes večer, kdy se karlovarské ceny slavnostně předávají.