Matěj Hollan, brněnský politik

Matěj Hollan, brněnský politik Zdroj: Anna Vavríková / MAFRA / Profimedia

JIŘÍ X. DOLEŽAL: Matěj Hollan a české sebemrskačství z Moravy

Vůdce brněnských intelektuálních elit Matěj Hollan se písemně ublinkl, že jsme si v minulosti zplynovali některé menšiny. Naštval jsem se. Češi nikoho neplynovali. Vyměnili jsme si s Hollanem maily, které v úplnosti ukazují pitomost českého sebemrskačství.


Panu Hollanovi jsem poslal dotaz, zda plynoval jako člen SS, nebo alespoň jako člen NSDAP či alespoň jako Němec. Se kterou skupinou se identifikuje. Protože dokonce ani Moraváci z Brna nikoho neplynovali.

Odpověděl záhy: „Chtěl bych se omluvit všem, kterých se dotkl můj včerejší výrok. Češi se neúčastnili přímo aktu zplynování, ale jejich významná část napomohla k tomu, aby mohlo k zplynování československých Židů dojít. Většina společnosti tiše přihlížela tomu, jak jejich sousedé mizejí, zatímco se chodilo do biografu. Jejich společenské vyřazení a vytvoření kategorie "podlidí" probíhalo za pomoci českých úřadů i obyvatel a to dlouho před jejich fyzickou likvidací.

Smutným historickým faktem zůstává i to, že smrtící plyn použitý v Osvětimi k usmrcení několika generací Čechoslováků nejen židovského původu, se vyráběl českýma rukama na území tzv. protektorátu - v kolínské chemičce, která dosud existuje. Vše přece probíhalo zcela legálně dle předpisů. O to větší důraz pak kladli a dodnes mnozí kladou na svou "hrdinnou" roli v odboji a vadí jim zpochybňování jediné pravdy, která má své kořeny v komunistickém pojetí našich dějin. Jsem hrdý na naše skutečné odbojáře, kteří se postavili nacismu doma i zahraničí. Na konci 30. let jsme jako národ ve vztahu k uprchlíkům z řad Židů a k Židům obecně fatálně selhali, dnes máme stále ještě možnost to napravit ve vztahu k příslušníkům jiného monoteistického náboženství. Nebo je snad český stát a národ předurčen k tomu, aby kýmkoliv, kdo je jen mírně odlišný než průměrný bílý Čech, pohrdal? Věřím, že ne, a že je zde dost lidí, kteří dokáží přemýšlet v evropském a světovém kontextu a kteří dokáží pomoci bližnímu.“

Jeho „omluva“ je - slovníkem těch Židů, o kterých píše - doslova chucpe. Ne chucpe směrem k Židům, ale směrem k Čechům. Pan Hollan totiž ve své lamentaci na špatné vlastnosti a zbabělost Čechů, se kterým vydali své Židy, poněkud zapomíná, že prostí Češi i Češi v tehdejších úřadech tolerovaní německými okupanty nemohli proti genocidiu Židů udělat vůbec nic. Za holocaust nese v úplném rozsahu německý nacismus, dokonce ani čeští kolaboranti (na rozdíl třeba od lotyšských) se na šoah nepodíleli. Přesto Čechy Hollan obviňuje z pasivity.

Ten hloupý kluk si neuvědomuje, že Herrenvolk - němečtí okupanti - považovali náš národ a Slovany za nižší rasu jen o trochu lepší než Židy, a že jsme měli být postupně vysídleni na Sibiř. Takže role Čechů v protektorátu prostě nebyla taková jako třeba Dánů, kde si král přišil hvězdu. Reakce na odpor (“rasově čistých“) Dánů samozřejmě nebyla ani zdaleka tak zničující, jako reakce na libovolnou akci českého odboje. To ukázalo třeba vraždění po atentátu na říšského protektora. Pokud si někdo z Čechů nějak dovolil pomáhat Židům, „měl Žida ve sklepě“, a prasklo to, tak byl zlikvidován. Házet vinu za plynové komory na pasivitu Čechů je stejné, jako házet na Hollana zodpovědnost na špatnou průjezdnost dálnice D1 u Brna.