ČSSD uvažuje zvyšování daní

ČSSD uvažuje zvyšování daní Zdroj: profimedia.cz

Ministerstvo chystá zvýšení ekologické daně. Dopadne na chudší a zdraží auta

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) chystá změnu zákona o ekologických poplatcích. Pokud návrh projde, při koupi ojetého auta zaplatíte státu tři až pět tisíc korun navíc. Nejvíc se zdraží starší auta, a tím pádem na ni doplatí lidi s nižšími příjmy. Ekologická daň a pan ministr jsou antisolidární.

Podle chystané novely zákona o odpadech se mají zvednout poplatky při nákupu ojetého auta z 5 na 10 tisíc korun u běžných aut, která vyhovují emisní normě Euro II. Zcela nově se mají zavést poplatky 3 tisíce korun u registrace novějších aut, která vyhovují normě Euro III, u kterých se dosud poplatek neplatí. Uvádí to server e15.cz s odvoláním na ředitele odboru ministerstva životního prostředí Jaromíra Manharta.

Poplatky se od roku 2009 účtují při registraci ojetého vozidla. Platí se, když se registruje ojeté auto dovezené z ciziny, nebo ji platí ten, kdo si od vás kupuje vaše starší auto. Daň sice platí státu ten, kdo auto kupuje, poplatek ale samozřejmě dopadá i na toho, kdo starší auto prodává, protože kvůli dani za něj dostane méně peněz.

Zvýšení poplatků by se tak citelně dotklo lidí, kteří by si kupovali například Škodu Felicia vyrobenou v roce 1996 – museli by státu zaplatit deset tisíc korun. To mnoho lidí od nákupu ojetého auta zcela odradí. A chudší člověk těžko půjde a koupí si nové. Na to prostě nemá. Vláda tak zkomplikuje život mnoha lidem, kteří ojetým autem jezdí do práce nebo vozí děti do školy.

Další nově zavedený poplatek 3 tisíce korun pro auta splňující emisní normu Euro III by se tak týkal aut jako Toyota Yaris z roku 1999 nebo Opel Vectra vyrobený v roce 2000.

Poplatek je příjmem Státního fondu životního prostředí, který na něm získává ročně asi 300 milionů korun, které používá na výplatu všemožných dotací, které nesouvisí s likvidací autovraků.

Podle Manharta by návrh ministerstva na změnu „poplatků na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků" měla projednávat vláda už příští měsíc. Pro E15.cz Manhart uvedl, že se „ministerstvo rozhodlo navrhnout změnu poplatků pro zlepšení stavu ovzduší“.

Tyto takzvané ekologické daně jsou ale celkově antisolidární, protože dopadají především na chudší lidi. Bohatší si kupují novější auta, u kterých poplatky nejsou nebo jsou nízké. Ministr Brabec by si měl uvědomit, že ve jménu ochrany přírody nemůže ničit životy chudších lidí.