Google

Google Zdroj: Profimedia.cz

ANDREA HOLOPOVÁ: Evropská unie bojuje s Googlem. Bude tato obrovská firma rozdělena?

Evropská komise už dlouho nutí Google ke změnám ve vyhledávání internetového obsahu. Nyní chce dokonce skupina evropských poslanců navrhnout rozdělení společnosti na několik menších. Chtějí tak omezit jeho podíl na trhu vyhledávání internetového obsahu. Konkurenti Googlu by se ale měli snažit být lepší a ne si vydobývat lepší postavení skrze různá nařízení.

Evropská komise už v roce 2010 zahájila proti Googlu řízení, ve kterém ho na základě stížností konkurenčních firem obvinila ze zneužívání dominantního postavení na trhu vyhledávání internetového obsahu. Na základě podnětů Evropské komise se proto Google zavázal zařazovat do vyhledávání i nabídky svých konkurentů. Když například vyhledáváte gril, bude muset tato společnost zobrazovat na vrcholu stránky i nabídky jiných zprostředkovatelů reklamy.

Od května letošního roku navíc Google na základě rozsudku Evropského soudního dvora maže výsledky vyhledávání na základě žádostí uživatelů. Stačí mu poslat žádost o odstranění nějakého odkazu z vyhledávání, naskenovanou občanku, a smažete svoji minulost na internetu. Jistě, nedělá to ve všech případech a není to úplně samozřejmé.

Odpůrcům Googlu tato opatření nestačí a skupina poslanců Evropského parlamentu vedená německým křesťanským demokratem Andreasem Schwabem požaduje, aby se ještě rozdělil na několik menších společností. Hodlá takový návrh předložit spolu s dalšími poslanci na čtvrtečním jednání Evropského parlamentu.

Mnohé firmy závidí Googlu jeho dominantní postavení. Většina lidí v Evropě, když hledá na internetu, přitom používá právě Google. Podle agentury Reuters je jeho podíl na trhu až 90 procent. To si ale vysloužil tím, že nabízí lepší vyhledávání, než všichni jeho konkurenti. Je vidět, že se europoslanci asi nudí, když se zabývají něčím, co funguje. Možná nevidí, že jim krachuje eurozóna, a tak řeší vyhledavače.

Může se zdát, že Evropským poslancům a Evropské komisi jde jen o blaho spotřebitelů, ale měli bychom za vším hledat pragmatické zájmy firem, kterým se regulace hodí. Je například dohledatelné, že se o omezení Googlu snažila firma Foundem (viz odkaz)

Evropští poslanci nemohou – na rozdíl od poslanců v českém parlamentu – sami navrhovat zákony, směrnice či nařízení. Mohou nanejvýš vyzvat Evropskou komisi, aby nějaké opatření provedla nebo jej parlamentu navrhla. Takže se může stát to, že ve čtvrtek europarlament schválí jako jedno z mnoha usnesení, že „vyzývá Evropskou komisi, aby zvážila návrhy s cílem oddělit vyhledávací služby od ostatních komerčních služeb“.

Občané by se ale měli zamyslet nad tím, jestli jim Evropská unie, která řeší takovéto podružnosti, namísto vyjednávání dalšího volného obchodu s jinými zeměmi, vůbec stojí za jejich těžce vydělané peníze.