Zdroj: Profimedia.cz

VILIAM BUCHERT: Ministr Prachař působil jako figurky Pat a Mat. Babiš na to prostě nedohlídl a ani to nezařídil

Hnutí ANO veřejnosti slíbilo odborníky na všech možných místech. Jeho vůdce Andrej Babiš se pak rozhodl řídit stát jako firmu. Po jeho vzoru se o to pokoušejí i jeho „Minibabišové“. Jak to někdy dopadá, je nejlépe vidět na ministru dopravy Antonínu Prachařovi, který dnes dopoledne (s notnou dávkou emocí) rezignoval.

Prachařův příběh je přitom dokonalou ukázkou toho, co se stane, když pseudoodborníci nastoupí na různé úřady. S křikem, že všichni kradou a loupí, že za každým pracovním stolem sedí korupčník a že určitě nerozumějí své práci, bylo mnoho lidí vyhozeno ze státní správy. Různé týmy byly rozprášeny bez ohledu na to, zda za ně existuje náhrada. Řídit stát jako firmu totiž může být problém, protože mnohé soukromé společnosti zkrachují právě kvůli chybám managementu.

Prachař neměl jakoukoli koncepci dalšího fungování a rozvoje oblastí, jež spadají pod ministerstvo dopravy. Zatímco jeho předchůdce Zdeněk Žák byl naprostým ufonem, tak Prachař působil jako známé popletené figurky ze seriálu Pat a Mat. Také Pat a Mat používali nevhodné nástroje a nebyli zruční, ovšem nakonec nějak problém vyřešili. Jenže za vysokou cenu – systém byl po čase opět nefunkční.

Odstoupivší ministr Prachař běhal od jednoho problému k druhému a nevyřešil v podstatě žádný. Vypisoval a rušil různá výběrová řízení. Za takové situace se nemůže ani on, ani jeho šéf Babiš a ani premiér Sobotka divit, že postupně skuteční odborníci ztrácejí víru v to, že pro stát je dobré a výhodné dělat. Státní byrokracie musí nabídnout i nějakou jistotu a možnosti na to, aby strategie a koncepce nebyly jen na jedno volební období (a ohýbané podle jednotlivých politických stran), ale aby dávaly Česku perspektivu rozvoje. Vůbec nic však nenaznačovalo, že Prachař je toho se svým týmem schopen. Stačí se podívat na Ředitelství silnic a dálnic, kde panuje nepochopitelná a absurdní personální vyprázdněnost, jež vedla k tomu, že ministr nebyl schopen vybrat žádného šéfa tohoto úřadu.

Rozebírat ovšem podrobně působení pana Prachaře na ministerstvu dopravy nemá smysl, protože neukázal nic. Andrej Babiš, přestože slibuje, že „bude líp“ a že na všechno „dohlédne a všechno prosadí“, v tomto případě zapříčinil, že v tomto resortu „je hůř“, a ani na to „nedohlédl“.

Takže kdo další?