Páter Tomáš Halík  To, co způsobil na Filipově pohřbu  kněz, je nepřijatelný skandál

Páter Tomáš Halík To, co způsobil na Filipově pohřbu kněz, je nepřijatelný skandál Zdroj: Profimedia.cz

JAN JANDOUREK: Tomáš Halík o muslimech. Nic než pravda

Tomáš Halík byl v posledních dnech několikrát označen v různých komentářích jako milovník islámu a multikulti naivka. Je dobře vědět, co si o věci skutečně myslí.

Halík poskytl magazínu Christnet.cz text, kde české muslimy žádá, aby se zasadili za osvobození těhotné súdánské křesťanky, jíž hrozí trest smrti. Tuto výměnu dopisů mezi Tomášem Halíkem a muslimy (...) doplnil český teolog následujícím komentářem: "Svou výzvou českým muslimům jsem sledoval tři cíle.

Za prvé: pomoci té ženě. Jsem si vědom toho, že nestačí, abych já osobně apeloval na sudánské autority, že daleko větší dopad může mít hlas z vlastních islámských řad. Čeští muslimové už se skutečně v reakci na mou výzvu obrátili na několik autorit a já věřím, že spojený mezinárodní tlak nakonec té ženě zachrání život.

Za druhé, chtěl bych apelovat na muslimy na Západě, včetně naší země, že pokud zde požívají náboženské svobody a tolerance ze strany křesťanů a mohou žít docela dobře v liberální pluralitní společnosti, měli by tuto zkušenost přenášet i do tradičních islámských zemí, odstraňovat tam 'strach ze zkaženého Západu' a působit na mírumilovnější interpretaci islámského práva. Vždyť i katolická církev se po celé 19. století nesmírně bála svobodné demokratické společnosti a až dobrá zkušenost amerického katolicismu s pluralitní liberální Amerikou vedla na 2. vatikánském koncilu k větší důvěře v hodnoty modernity (ale mnoho katolíků dodnes má zjednodušené představy o 'zkaženém Západě' a 'liberální EU', které přesně kopírují někdejší komunistickou a nynější islámsko-fundamentalistickou protizápadní rétoriku.) Ti křesťané, kteří nejvíc brojí proti "islámskému nebezpečí", se paradoxně svou mentalitou islámským fundamentalistům nejvíce podobají.

Za třetí jsem reagoval na výsledek výzkumu, z něhož vyplývá, že v České republice je v celé EU největší obava z islámu - což je zcela absurdní, protože zde žije malá a ve své naprosté většině zcela mírumilovná muslimská komunita.

Bohužel xenofóbie, nemoc českého provincionalismu, včetně předsudků, plynoucích z neznalostí a povrchního bulvárního chápání islámu, postihuje také (a především) mnoho našich křesťanů. Vždycky mne strašně mrzí na některých politicích KDU, že nadbíhají populismu a nechávají se strhnout k odmítání práva muslimů na náboženskou svobodu včetně výstavby modliteben nebo k schvalování zcela nevhodného a zbytečně dráždícího zásahu české policie v muslimské modlitebně. Nemůžeme podmiňovat právo na stavbu mešity tím, až oni povolí stavbu kostelů v Saudské Arábii; křesťan nemůže čekat, až dobro začnou dělat ti druzí, ale musí riskovat 'bláznovství lásky', udělat první krok.

Chceme-li zabránit tomu, aby muslimové v Čechách podléhali vlivům islámských fanatiků, musíme s nimi hovořit a ukazovat dobré příklady. Mám s kontaktů s muslimy v Čechách i ve světě řadu cenných zkušeností. Převzetí Templetonovy ceny mne zavazuje v tomto úsilí pokračovat přes všechny urážky a výhrůžky fanatiků z obou stran, které to s sebou přirozeně nese.“ Tolik napsal Tomáš Halík. Je korektní novinářsky přiznat, že Tomáš Halík je přes dvacet let můj přítel a dost let také můj spolupracovník, s kterým sdílím stejné názory.

Pokud jde o muslimy. Je potřeba si pečlivě přečíst jejich komentář k případu křesťanské Súdánky. Připouští, že její odsouzení není ani v souladu s islámským právem, protože byla odjakživa křesťanka a po tom, koho si vzala, nikomu nic není. Muslimové řekli, že si křesťanka může vzít křesťana. Neřekli, že si může vzít někdo libovolného náboženství někoho jiného.Tolerance na úrovni 13. století. Dobře, my Zápáďáci jsme trpěliví. Ještě si šest set let počkáme. Ale snažte se, prosím… Ano, ale hodně...