Přípravy na žáky 1. stupně Waldorfské základní školy Olomouc

Přípravy na žáky 1. stupně Waldorfské základní školy Olomouc Zdroj: ČTK/Luděk Peřina

Poklona učitelům, kteří učí. Ministr Plaga by zasloužil zavřít do koše a vykoupat ve Vltavě

Bude-li někdo někdy sestavovat seznam obětí koronavirové nákazy v Česku, měl by hned na jedno z předních míst zapsat české školství. Je to podobné jako ve zdravotnictví – zástupy řadových učitelů a učitelek by si zasloužily metál za to, jak se (většinou) snaží o děti postarat a učit je co nejlépe i v komplikovaných podmínkách. Vedení resortu v čele s ministrem Robertem Plagou jim to ovšem ze všech sil komplikuje, systém školní docházky fakticky rozbíjí a nejlépe ze všeho se osvědčuje při vytváření chaosu.

Vyjmenovávat všechny nesmysly a zmatky, které Plaga a spol. za poslední týdny způsobili, by vydalo na menší knihu. Jen tři příklady: Děti na prvním stupni mohou být ve třídách jen po patnácti a nesmí se ve škole potkat s nikým jiným, aby pak ovšem v téže škole třeba vyrazily na kroužek pořádaný sportovním klubem, kde se potkají klidně i s dětmi z jiných škol nebo se spolužáky, kteří do školy chodit nezačali. Školáci z druhého stupně nejprve do školy neměli jít vůbec, teď snad zase ano, ale kdo ví jak? Studenti konzervatoří, z nichž řada jezdí do školy třeba přes půl republiky, se už před pár týdny museli kompletně vystěhovat z internátů, protože s obnovou výuky ministerstvo nepočítalo, ovšem teď ji znovu umožnilo…

Nic z toho ale není takový problém jako to, že ministr udělal ze školní docházky totální holubník. Jako otec osmiletého druháka se synovi snažím už druhý rok vysvětlovat hlavně to, že škola je jeho povinnost, chodit do ní musí a nemůže se rozhodovat, jestli se mu zrovna chce. A právě na to teď Plaga z vysoka nakašlal – místo aby po třech měsících virového výpadku jasně řekl, že školní docházka se obnovuje v takovém a takovém rozsahu jako povinná, udělal z ní dobrovolný zájmový kroužek. Kdo nechce, nemusí. Povinnost nula. Disciplína nula. Zájem státu na povinné školní docházce nula.

Plaga v tom ovšem není ani zdaleka sám. Zcela skandálně vysvětloval otevření škol pro první stupeň i premiér Andrej Babiš – děti v tomto věku jsou podle něj moc malé na to, aby mohly být samy doma, ale rodiče už musí do práce, takže je třeba otevřít školy. Ne, ne, ne! Školy tu nejsou od toho, aby hlídaly děti. Do škol se děti chodí učit. Vzdělávat. To je ovšem zjevně to poslední, co by vládě leželo na srdci. Nebo jste snad od někoho z ministrů slyšeli cokoliv o tom, zda a jaký problém způsobí ve vzdělávání dětí faktické zrušení druhého pololetí školního roku 2019/2020 a jak chtějí tento problém řešit? Obecné kecy o tom, že chceme budovat „společnost vzdělání“, to ano. Ale jestli a jak děti doženou násobilku, rovnice, gramatiku, fyziku, biologii?

Doženou. Určitě aspoň ty, jejichž rodičům a učitelům na tom záleží. Na to také Plaga a spol. bezpochyby hřeší. Nechávají to prostě na všech ostatních, kdo do vzdělávacího systému jakkoliv vstupují. Sami vydávají stupidní pokyny/doporučení o tom, jak nejlépe napsat vysvědčení za neexistující pololetí nebo jak vyrovnat lavice ve třídách. Nejlépe by udělali, kdyby nedělali ani to. Prostě vůbec nic. Ředitelé, učitelé a rodiče to nějak zvládnou. Musí. A Plagu stejně nikdo z nich nebere vážně. Vždyť i ve vládě není ani páté, ani šesté, ale spíš tak jedenácté kolo u vozu. Nic to nedemonstruje lépe než fakt, že o uzavření škol na začátku epidemie se tenhle ministr školství dozvěděl z vládní tiskové konference, na které nebyl.