Zámecká zahrada v Zákupech.

Zámecká zahrada v Zákupech. Zdroj: Profimedia.cz

Když Ralsko, tak na kole. Projeďte se z Mimoně k Pekelnému jícnu a zřícenině Děvín

Tentokrát vás v rámci tipů na cyklovýlet vezmeme do bývalého vojenského prostoru Ralsko. Projedete se až k Pekelnému jícnu a Hamerskému rybníku.

Tento cyklovýlet startujeme v Mimoni. První zmínky o tomto městě existují z 13. století.  Od nádraží v Mimoni vyjedeme po červené turistické značce (TZ) směrem na Brennou. Na rozcestí Borečský les však červenou opustíme a dále pokračujeme po neznačené lesní cestě. Navigace je jednoduchá – na každém dalším rozcestí pojedeme rovně, dokud nenarazíme na žlutou TZ, která nás lesem dovede do obce Hradčany.

Náročnost:
lehká trasa

Délka:
56 km

Převýšení:
cca 350 metrů

Doporučené kolo:
MTB, možno i na trekingovém

V jejím sousedství je bývalé vojenské letiště, nyní využívané jako sportovní. Letiště se proslavilo hned v několika válečných filmech, naposledy třeba Tmavodrého světa.

Hradčany opustíme po zelené TZ směrem na Kraví rokli. Zelené se budeme držet až na rozcestí Jelení vrch, kde vyměníme zelenou za žlutou TZ a budeme pokračovat k Brennskému mlýnu, kde je křižovatka několika cyklotras. My si vybereme tu s číslem 3045 a pojedeme směrem na Zákupy.

V Zákupech můžeme navštívit renesanční zámek s francouzskou zahradou, anglickým parkem a příkopem obydleným medvědem Matouškem. Zákupy opustíme po stejné cyklotrase č. 3045, ale po několika kilometrech z této cyklotrasy odbočíme a zkratkou se vydáme přes Kamenici do Velkého Grunova a dále po cyklotrase č. 3007 do Novin pod Ralskem.

Obcí protéká řeka Ploučnice, na které byla vybudována tzv. „Průrva“, někdy zvaná i Pekelný jícen. Průrva je tvořena dvěma tunely a u jejího ústí si ze zahradní restaurace můžeme vychutnávat atraktivní sjezdy halasících vodáků.

Po občerstvení se napojíme znovu na cyklotrasu č. 3007 a pokračujeme do Stráže pod Ralskem a dále na Hamr na Jezeře, populární letovisko na břehu Hamerského rybníka známé mimo jiné z filmu „Dovolená s Andělem“.

Od Hamru naše cesta povede po červené TZ ke zřícenině hradu Děvín, stojící na skále nad rybníkem. Zřícenina je celoročně přístupná. Z rozcestí Pod Děvínem se vydáme po modré TZ až k pomníku generálmajora Antonína Sochora, odkud nás povede cyklotrasa č. 3046 až zpátky do Mimoně, startu tohoto výletu.

Zobrazit místo Mimoň na větší mapě

Stáhněte si mapu ve formátu GPX nebo KML.