Hrad Landštejn je oblíbenou turistickou atrakcí.

Hrad Landštejn je oblíbenou turistickou atrakcí. Zdroj: Profimedia.cz

Po stopách legendárního zbojníka. Projeďte si na kole "prokletá" místa České Kanady

Nová Bystřice - start a cíl dnešního výletu - má za sebou pohnutou historii plnou násilí a krve. Po staletí bylo tohle místo jako prokleté.

Už v 9. století byla v okolních lesích údajně přepadena manželka velkomoravského krále Svatopluka I. O pět století později město ovládal pan Vilém z Landštejna, jehož rebelie ztrestal Jan Lucemburský vypálením města. Za dob husitských válek město dobyl a vypálil Jan Žižka z Trocnova, následkem čehož se z původní Bystřice stala Nová Bystřice.

Tam byl koncem 15. století vystavěn paulánským řádem klášter, který ale o několik desítek let později napadla sekta novokřtěnců a desítky mnichů spolu s věřícími během mše povraždila.

Novodobá historie již tak krvavá nebyla. Silné německé osídlení za 1. republiky, blízkost železné opony a 40 let totality sice v Československu přinesly další dávku napětí a násilí, ale dnes je Nová Bystřice regionálním centrem v rozkvětu a vítaným cílem pěších turistů a cykloturistů.

Náročnost:
lehká, mírně kopcovitá trasa

Délka:
46 km

Převýšení:
cca 550 metrů

Doporučené kolo:
horské (MTB), možno jet i na trekingovém

Z náměstí v Nové Bystřici vyjedeme po modré turistické značce (TZ) směrem na Albeř. Na rozcestí Klášter odbočíme z modré značky doprava a budeme pokračovat po cyklotrase č. 1006 přes Dobrotín až do Starého Města pod Landštejnem.

Odtamtud budeme pokračovat po červené TZ přes Slavonický les a bývalý Pfaffenschlag až do Slavonic, kde stojí za návštěvu takzvané Slavonické podzemí. Tato soustava chodeb byla v minulosti používaná jako odvodňovací systém. Za prohlídku stojí i měšťanské domy na náměstí.

Slavonice opustíme po Naučné stezce Jana Jiřího Grasela, legendárního loupežníka, který v okolí provozoval svoji „živnost“ a jehož věhlas přečkal až do dnešní doby v podobě lidového grázla. Na rozcestí u Velkého rákosového rybníka odbočíme na žlutou TZ a přes Stálkov dojedeme na rozcestí Zaječí les, kde odbočíme vlevo, na modrou TZ.

Ta nás dovede až do města, v němž jsme náš výlet začínali  – Nové Bystřice. Cestou ještě budeme míjet Landštejn - rozlehlý, původně románský hrad, který zaručoval bezpečnost kupecké stezky do Vitorazska. V lesích za Landštejnem je k vidění také mnoho bunkrů z prvorepublikového hraničního opevnění.

View Česká Kanada in a larger map

Stáhněte si mapu ve formátu GPX nebo KML.