Americká limonáda se stala vzpruhou U.S. Army a dobyla  s ní svět

Americká limonáda se stala vzpruhou U.S. Army a dobyla s ní svět Zdroj: Archív autora

Americká limonáda se stala vzpruhou U.S. Army a dobyla  s ní svět
„Beztřídní” cola měla sblížit vojáky různých vrstev se spojenci, od Číňanů po domorodce z Admiralitních ostrovů či novozélandské Maory
„Beztřídní” cola měla sblížit vojáky různých vrstev se spojenci, od Číňanů po domorodce z Admiralitních ostrovů či novozélandské Maory
„Beztřídní” cola měla sblížit vojáky různých vrstev se spojenci, od Číňanů po domorodce z Admiralitních ostrovů či novozélandské Maory
„Beztřídní” cola měla sblížit vojáky různých vrstev se spojenci, od Číňanů po domorodce z Admiralitních ostrovů či novozélandské Maory
14
Fotogalerie

Coca-Cola jde do války: Americká limonáda se stala vzpruhou U.S. Army a dobyla s ní svět

Před 80 lety, krátce po šokujícím japonském útoku na Pearl Harbor, rozhodl prezident Coca-Coly Robert W. Woodruff: Každý voják musí kdekoli dostat láhev svého oblíbeného nápoje za niklák, ať to firmu stojí, co to stojí! Dodávky jednotkám dostaly prioritu v přídělech cukru i v armádní logistice, stáčírny fungovaly v asijských džunglích, severní Africe i při bitvě o Monte Cassino. Milovník coly, generál a pozdější prezident Dwight D. Eisenhower, na ni prý naučil i ruského maršála Žukova, v Rakousku pak pro Sověty vyráběli colu čirou jako vodka, s rudou hvězdou na víčku.

Rok 1941 znamenal zlom v průběhu druhé světové války: proti nacistickému Německu, fašis­tické Itálii a japonskému císařství s jejich satelity se po bok prakticky osamocené Velké Británie a jednotek degaulleovské Svobodné Francie přidal 22. června napadený Sovětský svaz a 7 prosince v Pearl Harboru japonským letectvem neméně zaskočené Spojené státy americké.

U.S. Army si ale letos připomíná i další významné osmdesátiny. Již 4. února 1941 bylo totiž založeno USO (United Service Organizations, Inc.), nezisková organizace pečující o blaho vojáků, snažící se navodit jim atmosféru a do určité míry i komfort domova s tradičními návyky.

Hned od počátku patřila k erbovním programům USO estrádní vystoupení hollywoodských hvězd, zpěváků a tanečníků. V zimě 1941 už na území Spojených států fungovalo na 186 vojenských scén, v listopadu se uskutečnilo první turné po Karibiku a dobrovolně či za symbolické honoráře vystupující celebrity – kromě rozptýlení mužstva – všemožně propagovaly nákup válečných dluhopisů.

Ovšem nejen kulturou živ je voják. Už ve druhém století psal proslulý Galén, osobní lékař císařů Marka Aurelia a Commoda, že armáda pochoduje podle svého žaludku. Této věky prověřené zásady se drželi i pozdější slavní vojevůdci včetně Napoleona Bonaparta. Ovšem až americká armáda velmi systematicky přistoupila ke zvyšování morálky svých příslušníků velkorysou nabídkou cenově dostupného slazeného nealkoholického nápoje.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!