Dělníci v Chittagongu téměř holýma rukama rozebírají lodě v bahně plném toxického odpadu

Dělníci v Chittagongu téměř holýma rukama rozebírají lodě v bahně plném toxického odpadu Zdroj: Flickr

Dělníci v Chittagongu téměř holýma rukama rozebírají lodě v bahně plném toxického odpadu
Dělníci v Chittagongu téměř holýma rukama rozebírají lodě v bahně plném toxického odpadu
Dělníci v Chittagongu téměř holýma rukama rozebírají lodě v bahně plném toxického odpadu
Dělníci v Chittagongu téměř holýma rukama rozebírají lodě v bahně plném toxického odpadu
Dělníci v Chittagongu téměř holýma rukama rozebírají lodě v bahně plném toxického odpadu
16
Fotogalerie

Práce, kterou dělat nechcete: Dělníci holýma rukama rozebírají lodě v bahně plném smrtících látek

Nedaleko přístavního města Chittagong v Bangladéši se nachází jedno z největších míst na světě, kde se rozebírají staré vyřazené lodě. Podél pobřeží v délce zhruba osmnácti kilometrů rozebere každý rok více než 200 tisíc pracovníků až 100 lodí. V nebezpečných podmínkách a za použití minimálního vybavení rozebírají loď za lodí a vše, co se dá ještě opět použít, se odnáší bahnem na pevninu. Ocel z rozebraných lodí pak tvoří polovinu produkce oceli v Bangladéši

Průmysl, který v současné době zaměstnává tisíce Bangladéšanů, začal v roce 1960. Tehdy poblíž Chittagongu uvízla řecká nákladní loď a na mělčině zůstala několik let. V roce 1965 místní firma Chittagong Steel House rozpadající se loď koupila a nechala ji zlikvidovat.

Celý proces začíná koupí dosluhujícího plavidla od mezinárodního makléře. Poté se loď převeze na mělčiny Chittagongu, kde se napřed vypustí zbytky paliva a motorového oleje, které se prodají. Poté šroubek po šroubku, plech po plechu začne samotná demontáž lodě.

Rozebírání lodí je v Chittagongu velmi ziskové podnikání. Za tři až čtyři měsíce průměrná loď při investici pěti milionů dolarů vrátí zhruba milion dolarů zisk. Samotní dělníci si za den práce v prostředí plném jedovatých výparů vydělají asi čtyři dolary. Levná pracovní síla a špatné bezpečnostní standardy umožňují vysokou míru zisku dlouhodobě zachovat.

Jak se v Chittagongu likvidují vyřazené lodě, se podívejte do galerie: